Wat wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
Doelen
1. In control zijn op onze vastgoed
Wat wilden we bereiken?
In 2016 stelde de gemeenteraad de Nota Vastgoed vast. In 2017 geven we hieraan uitvoering zodat we in 2018 in control zijn op onze vastgoed bezit.
Wat hebben we bereikt?
We zijn op dit moment onderhoudstechnisch in control. Het meerjarenonderhoudsprogramma is vastgesteld. Benodigd onderhoud en kosten en opbrengsten daarvan zijn in beeld en de budgetten en de onderhoudsvoorziening zijn hierop afgesteld. In 2018 implementeren we het vastgoedmanagementsysteem (VMIS) en maken we een volgende stap richting het goed kunnen sturen van het vastgoedbezit op basis van een goede administratie en registratie.
2. Structurele investering in ons wegennet op een verantwoorde wijze verminderen
Wat wilden we bereiken?
Het onderhoud aan onze wegen kost op jaarbasis veel geld. In 2017 onderzoeken we de logische verkeersstromen in onze gemeente. We bekijken of we de verkeersstromen kunnen optimaliseren, zodat we de structurele investering in ons wegennet op een verantwoorde wijze kunnen verminderen.
Wat hebben we bereikt?
Uit het onderzoek blijkt dat het meeste verkeer gebruikmaakt van de wegen met een hoge verkeersfunctie. Ook constateerden we dat het aandeel zwaar verkeer op sommige wegen in het buitengebied met een lage verkeersfunctie is toegenomen. De toename van dit verkeer wordt vooral verklaard door de bedrijven die in het buitengebied gevestigd zijn. Het college wenst naast het zware verkeer, ook een visie op de overige gebruikers van de wegen in het buitengebied. In 2018 bieden we een bredere visie aan het college aan. In het uitvoeringsprogramma wordt duidelijk welke maatregelen tegen welke kosten nodig zijn om de structurele investeringen in ons wegennet op een verantwoorde wijze te verminderen.
3. Buren beter op de kaart zetten.
Wat wilden we bereiken?
In de stad Buren werken inwoners, bedrijven en gemeente samen in BV Buren. Doel is om Buren beter op de kaart te zetten. In 2017 bepalen we of deze aanpak om aanpassing of doorontwikkeling vraagt.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 is het samenwerkingsverband gewijzigd. De inwoners en ondernemers hebben een stichting opgericht: de Stichting Bewoners voor Buren. Samen met deze nieuwe stichting werkten we aan het opstellen van een convenant tussen de stichting en de gemeente Buren. Deze is in januari 2018 ondertekend door beide partijen. We zetten de aanpak voort met een verlengd uitvoeringsprogramma.
4. Kostendekkende begraafplaatsen
Wat wilden we bereiken?
De kostendekkendheid van onze begraafplaatsen staat onder druk door het afnemend aantal begravingen. In 2017 actualiseren we het meerjarenonderhoudsplan en stellen we zo nodig nieuwe uitgangspunten vast.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 zijn de bovengenoemde werkzaamheden opgepakt en uitgevoerd. In de eerste helft van 2018 worden de eerste resultaten en maatregelen om de kostendekkendheid te verhogen aangeboden aan de raad.
5. Het voorkomen van wonen op locaties die daarvoor niet bestemd zijn
Wat wilden we bereiken?
We onderzoeken hoe nieuwe gevallen van wonen op locaties die daarvoor niet bestemd zijn kunnen worden voorkomen. Dat leggen we vast in een door de gemeenteraad vast te stellen beleidsdocument.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 hielden we een controleweek. In deze week controleerden wij locaties waar buitenlandse arbeidskrachten werden gehuisvest. Enkele locaties bleken niet aan de veiligheidseisen te voldoen. Daar zijn handhavingstrajecten gestart en er wordt handhavend opgetreden. We hebben in 2017 geen beleid opgesteld vanwege capaciteitsgebrek. In 2018 houden wij geregeld controles en treden handhavend op bij overtredingen.
6. Het bepalen van het ambitieniveau voor de Omgevingswet
Wat wilden we bereiken?
De op stapel staande Omgevingswet (in werking in 2019) biedt gemeenten veel bestuurlijke afwegingsruimte. Daarom is het van belang om te bepalen hoe onze gemeente de Omgevingswet wil gebruiken. Willen we niet meer doen dan nodig, goede trends volgen of een trendsetter zijn? In 2017 bepalen we ons ambitieniveau zodat we daarmee de verdere voorbereiding en implementatie van de Omgevingswet vorm kunnen geven. Daarbij wordt de omvang en intensiteit van de veranderopgave ook duidelijker.
Wat hebben we bereikt?
Het ambitieniveau wordt in 2018 vastgesteld en vertaald naar een implementatieplan. Hiermee zijn we voorbereid op alle onderdelen van de Omgevingswet. Hierbij worden college en raad actief betrokken.
Prestaties
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de taakvelden vindt u een specifieke toelichting op de prestaties die we in 2017 leverden.
Voortgang belangrijke ontwikkelingen
Ontwikkelingen
Toelichting
Voor wat betreft het verlenen van omgevingsvergunningen, het toezicht op bouwactiviteiten en de handhaving zien we op landelijk niveau een geleidelijke verschuiving van verantwoordelijkheden naar de private sector. Dat vergt een tijdige herijking c.q. bezinning op de taken van onze contractpartner ODR (Omgevingsdienst Rivierenland). Wij betrekken dit bij de aanstaande herziening van de financieringssystematiek van de ODR.
Wat is de status van deze ontwikkeling?
In juli 2017 besloot de Eerste Kamer de Wet private kwaliteitsborging voorlopig uit te stellen. In deze wet wordt voorgesteld dat bouwvergunningen ook door private partijen afgegeven kunnen worden. In het eerste kwartaal van 2018 is nog niet duidelijk geworden welke kant de besluitvorming op gaat. Ook is onduidelijk of een herijking van deze taken, die bij onze contractpartner ODR liggen, nodig is. Het voornemen om dit bij de herziening van de financieringssystematiek van de ODR te betrekken blijft bestaan.
Toelichting
Bewonersparticipatie is niet alleen mogelijk bij de ontwikkeling van nieuwe gebieden, maar zeker ook bij het beheer van onze openbare ruimte. We zoeken naar mogelijkheden om daar handen en voeten aan te geven (inzet eigen kracht van onze inwoners). Daarnaast is bewonersparticipatie ook mogelijk bij beleidsontwikkeling, zoals bijvoorbeeld de invoering van de Omgevingswet in onze gemeente. Als pilot binnen dat invoeringstraject kan gedacht worden aan een dorpsplan dat we op interactieve wijze met onze inwoners opstellen.
Wat is de status van deze ontwikkeling?
De raad besloot medio 2017 dat het programma voor de leefomgeving wordt doorontwikkeld naar een gebiedsgericht meerjarenprogramma. Hiermee streven we naar een leefomgeving waar het voor inwoners, bezoekers en ondernemers prettig leven, vertoeven en werken is. We gaan hiervoor samenwerken met inwoners en ondernemers aan onderwerpen die voor hen van belang zijn. In 2017 richtten we daarom in de organisatie een kerngroep op die een project voorbereidt om bewonersparticipatie verder vorm te geven.
Toelichting
Driekwart van de inwoners vindt in 2016 dat er vrijwel geen dingen kapot zijn in de buurt en twee derde is tevreden over de netheid van de buurt (bron: Waar staat je gemeente). Deze aspecten scoren iets lager dan bij referentiegemeenten. Over het onderhoud van perken en plantsoenen zijn inwoners van Buren minder positief dan landelijk en in de referentiegemeenten. Ook is de waardering hiervoor afgenomen ten opzichte van 2014. De vraag is of het beheerniveau dat de raad vaststelde, voldoende aansluit bij de beleving en wensen van de gebruikers. Dit is in 2017 een aandachtspunt.
Wat is de status van deze ontwikkeling?
In 2017 hebben we voorbereidingen getroffen om de geplande werkzaamheden van afdeling Ruimte met inwoners van de kernen te bespreken, zodat we de kwaliteit van de totale leefomgeving (inclusief groen) kunnen verhogen.
Wat heeft het gekost?
Tabel 1: de inkomsten / uitgaven van het programma
Hieronder vindt u het financieel overzicht voor dit programma. U vindt hier de totale uitgaven en inkomsten van het programma in een meerjarig perspectief. Ook kunt u de uitgaven en inkomsten van de taakvelden openen. Verder vindt u de incidentele uitgaven en inkomsten horende bij dit programma en een overzicht van de reserves die aan dit programma zijn gekoppeld.
(x € 1.000)
Werkelijk 2016 | Begroot 2017 | Werkelijk 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 22.794 | 30.021 | 31.992 | 19.629 | 19.287 | 19.244 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inkomsten | -11.031 | -7.897 | -10.707 | -7.173 | -7.221 | -7.275 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo programma | 11.763 | 22.124 | 21.285 | 12.456 | 12.066 | 11.969 |
Tabel 2: de incidentele inkomsten en uitgaven van het programma
(€ x 1.000,-)
Toelichting | Begroot 2017 | Werkelijk 2017 | ||
---|---|---|---|---|
Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | |
Vastgoednota | 275 | 35 | ||
Project restgroen | 0 | 45 | ||
Kosten brand Sabava | 0 | 20 | ||
Calamiteitenroute de Dries | 25 | 31 | ||
Essentaksterfte | 26 | 26 | ||
Parkeeronderzoek Buren | 15 | 15 | ||
APV | 40 | 10 | ||
Verlies bedrijventerrein Doejenburg II | 0 | 220 | ||
Verlies grondexploitatie Teisterbant | 0 | 181 | ||
Saldo uitgaven programma | 29.640 | 381 | 31.409 | 583 |
Verkoop garagebox | 0 | - 13 | ||
Project restgroen | 0 | - 6 | ||
Bijdrage provincie brand Sabava | 0 | - 20 | ||
Gedeeltelijke vrijval voorziening Openbare verlichting | - 33 | - 33 | ||
Vrijval voorziening integraal huisvestingsplan 2007- 2016 | 0 | -86 | ||
Vrijval voorziening sport en infra | 0 | - 29 | ||
Lager verwacht verlies grondexploitatie Het Woud | 0 | - 30 | ||
Winst grondexploitatie Scharenburg | 0 | - 101 | ||
Onttrekking voorziening goedkope woningbouw t.b.v. Teisterbant | 0 | - 181 | ||
Saldo inkomsten programma | - 7.864 | - 33 | - 10.207 | - 499 |
Tabel 3: de reserves die horen bij het programma
(x € 1.000,-)
Stand reserves per 31/12 | Werkelijk | Werkelijk | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Omgevingsgerichte uitgaven & | 817 | 893 | 893 | 893 | 893 | 893 |
Beheer oppervlaktewater | 121 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Risico's grondexploitaties | 9.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheer en onderhoud Tollewaard | 1.397 | 1.397 | 1.397 | 1.397 | 1.397 | 1.397 |
Heractivering riolering ¹ | 1.284 | 1.160 | 1.043 | 929 | 817 | 704 |
Afbouw verplichtingen sport en dorpshuizen ¹ | 174 | 80 | 60 | 42 | 25 | 8 |
Nieuwbouw school Maurik-Oost | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten IHP 2007-2016 ¹ | 699 | 674 | 650 | 625 | 600 | 576 |
¹ Betreft een reserve ter dekking van afschrijvingslasten. De omvang van de reserve is gelijk aan alle toekomstige afschrijvingen.
Hieronder vindt u het financieel overzicht voor dit programma. U vindt hier het saldo van het programma in een meerjarig perspectief.
Taakvelden
Selecteer een score om de taakvelden te filteren
Taakvelden
Informatie invloed-ambitie-matrix
De jaarstukken van Buren bestaat uit 3 programma's en bijna 50 taakvelden. De gemeenteraad wilde aan kunnen geven bij welke taakvelden zij 'vinger aan de pols' wilde houden. Zo kan de raad beter sturen op taakvelden waar hij dat belangrijk vindt.
Daarvoor ontwikkelden wij de invloed-ambitie-matrix. Daarin geeft de organisatie aan hoeveel (wettelijke) speelruimte de gemeente binnen dit taakveld heeft. De gemeenteraad geeft aan hoeveel ambitie zij heeft op elk taakveld; en dus, hoeveel informatie zij over dat taakveld wenst te ontvangen.
De positie van een taakveld in de matrix bepaalt dus de hoeveelheid (sturings)informatie die de raad krijgt voorgeschoteld. Wanneer een taakveld hoog scoort op zowel ambitie als invloed krijgt de raad meer informatie, dan bij een taakveld dat laag scoort op zowel ambitie, als invloed.
Taakvelden
Taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven)
Portefeuillehouder: S.T. Klein - De Jong
Doel 1
De gemeentelijke grondexploitaties (Teisterbant, Scharenburg, Het Woud en Hoogendijck) worden ingezet voor woningbouw. We streven naar kwalitatieve woningbouw die aansluit op de behoefte.
Wat hebben we bereikt?
Teisterbant
In 2017 is het project opnieuw opgestart en is gewerkt aan de invulling van het plan. Een eerste verkavelingsschets leggen we in het tweede kwartaal 2018 ter vaststelling aan de raad voor.Scharenburg
Fase twee van dit project is afgerond (veertien huur- en twintig koopwoningen). De exploitatie van dit project wordt afgesloten. Fase drie beschouwen we als particulier initiatief (32 woningen).Het Woud
De plannen voor inrichting openbare gebied zijn afgerond en deels uitgevoerd. De exploitatie van dit project werd in 2017 afgesloten.Hoogendijck
De projectontwikkelaar startte in 2017 de bouw van circa 25 woningen. Een groot gedeelte hiervan is opgeleverd. De diversiteit van woningen sluit goed aan bij de behoefte.Prestatie 1
In 2017 volgt een voorstel over de aanvang en uitgangspunten voor de ontwikkeling van de 1e fase van Teisterbant.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Er is geen voorstel naar de raad gegaan, omdat het project nog niet voldoende is uitgewerkt. Het stedenbouwkundig plan moet nog worden vastgesteld en nog niet alle vereiste gronden zijn aangekocht voor dit project.
De inspanning van de gemeente zat vooral in procesbegeleiding.Prestatie 2
Fase 1 en 2 van Scharenburg zijn (nagenoeg) afgerond. De ontwikkelaar start in 2017 met fase 3, zodra er met de gemeente overeenstemming is bereikt over de ontwikkeling (en de dekking van de gemeentelijke kosten).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De gemeente kwam met de ontwikkelaar overeen dat hij vervroegd met fase drie kon starten. Er is geen aanvullende anterieure overeenkomst afgesloten voor de vergoeding voor ambtelijke uren. De uren moeten worden verdisconteerd binnen de inkomsten die bij aanvang van het project zijn ontvangen.Prestatie 3
Voor de laatste invulling van Het Woud resteert nog een perceel grond van de gemeente voor de bouw van circa 3 woningen. De herinrichting van het openbaar gebied wordt in 2017 afgerond.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Perceel voor de drie woningen is voor 2017 al verkocht. De herinrichting van het openbaar gebied is deels uitgevoerd. Het inrichtingsplan is in 2017 vastgesteld.Prestatie 4
Het plan Hooghendijck is in 2016 verkocht aan een ontwikkelaar. De gronduitgifte vindt gefaseerd plaats tot en met 2022. De overeenkomst wordt uitgevoerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De gemeente leverde projectleiding en sloot een nieuwe overeenkomst af waardoor de uitvoering van het project kon starten. De geplande gronduitgifte 2017 en daaraan gerelateerd de bouw van het aantal woningen vond nagenoeg in zijn geheel plaats.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Grondexploitaties (niet bedrijven)
Wat kostte taakveld
Grondexploitaties (niet bedrijven)
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
2.020
432
1.423
211
212
212
Baten
-2.008
-253
-1.419
-56
-57
-57
Saldo taakveld
12
180
4
155
155
155
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven) € 176 (voordeel )
Voordeel
Nadeel
I/S
Minder plankosten gemaakt voor Teisterbant.
28
I
Voordelig verschil (minder verlies) bij afsluiten Het Woud.
30
I
Voordelig resultaat afsluiten Scharenburg.
101
I
Minder plankosten gemaakt voor Hooghendijck.
25
I
Overige kleine afwijkingen.
8
I
Totaal
184
8
Taakvelden
Taakveld Onderwijshuisvesting
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
Kinderen in de gemeente Buren hebben recht op onderwijs. De gemeente zorgt dat er voldoende gebouwen (scholen, gymzalen) zijn om dat onderwijs te geven.
Wat hebben we bereikt?
We hebben in 2017, samen met de schoolbesturen, een aanzet gemaakt voor het Integraal Huisvestingsplan. Daarnaast is de realisering van de sporthal in 2017 aan de raad voorgelegd ter besluitvorming.Prestatie 1
Voorbereiden, aanbesteden en start bouw sportzaal Maurik.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het raadsvoorstel voor de bouw van de sporthal is in 2017 aan de raad voorgelegd en vastgesteld. We ronden de aanbesteding af in 2018 en starten dan tevens met de realisatie.Prestatie 2
Ontwikkelen integraal huisvestingsplan (IHP) met de drie schoolbesturen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben in 2017, samen met de schoolbesturen, een aanzet gemaakt voor het Integraal Huisvestingsplan. In dit plan maken we enerzijds beleidsafspraken met de schoolbesturen en anderzijds harde meerjarentoezegging voor (nieuwe) huisvesting. In 2018 ronden we het IHP af en leggen we het voor aan de raad.Prestatie 3
De basisschool Zoelmond wordt formeel overgedragen aan schoolbestuur BasisBuren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De school in Zoelmond is overgedragen aan het schoolbestuur.Prestatie 4
Het beheer en onderhoud van de Brede School Maurik is formeel geregeld in overleg met de gebruikers.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De Stichting Brede School Maurik is formeel opgericht in december 2017. In de eerste helft van 2018 wordt de stichting verder ingeregeld.De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Onderwijshuisvesting
Wat kostte taakveld
Onderwijshuisvesting
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
1.502
1.082
1.152
1.022
1.090
1.084
Baten
-87
-77
-241
-91
-135
-138
Saldo taakveld
1.415
1.005
911
931
955
946
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Onderwijshuisvesting € 94 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Vrijval voorziening Integraal huisvestingsplan 2007-2016.
85
I
Zie overhevelingsformulier 06 (Londo-vergoeding).
64
I
Schoonmaakkosten waren te laag geraamd in begroting.
12
S
Vervanging kleine gymmaterialen bij diverse gymzalen viel duurder uit dan geraamd.
8
S
Overig niet geraamd klein onderhoud diverse gymzalen.
9
S
In 2016 stelde u € 174.250,- beschikbaar voor het saneren van asbest bij diverse scholen. Het verwijderen van asbest in school Lienden viel duurder uit.
12
I
Ter voorbereiding op de verkoop van de school in Erichem maakten we niet geraamde voorbereidingskosten.
5
I
Overige kleine afwijkingen.
9
I
Totaal
149
55
Taakvelden
Taakveld Wonen en bouwen
Portefeuillehouder: S.T. Klein - De Jong
Doel 1
We zorgen er voor dat inwoners prettig kunnen wonen in de gemeente Buren. Daarbij spelen we in op de vraag naar woningen en woonklimaat in de gemeente Buren. We willen veilige, gezonde en aantrekkelijke woonomgeving creëren en in stand houden.
Wat hebben we bereikt?
We werkten mee aan verschillende woningbouwprojecten in de gemeente Buren. De woningvoorraad in Buren steeg in 2017 met circa zeventig woningen. We zetten in op een goede differentiatie van de woningbouw. We gaan er vanuit dat dit bijdraagt aan een positieve waardering voor de woonomgeving. We meten niet of dat daadwerkelijk het geval is.Prestatie 1
In 2017 werken we aan nadere verfijning en afstemming van de veranderende behoefte aan woonruimte. We doen dat in het kader van de demografische ontwikkelingen (minder jongeren, meer ouderen in onze gemeente).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Bij de lopende plannen voor woningbouw werkten we waar mogelijk mee aan een aanpassing van die plannen om beter in te spelen op de vraag naar woningen. Zo zetten we in op de realisatie van extra aanpasbare woningen, maar ook in het toevoegen van woningen met een markthuur.
Met de corporaties maakten we de afspraak dat we in 2018 bespreken welke voorraad huurwoningen nodig is om te voorzien in de vraag naar huurwoningen.Prestatie 2
Op het gebied van wonen en zorg ontwikkelen we een visie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We toetsten verschillende initiatieven op het gebied van wonen en zorg aan de hand van de behoefte en kwaliteit van zorg. De ervaringen die we daarmee opdeden, vormen een basis voor de visie wonen en zorg die we in 2018 opstellen.Prestatie 3
Met de ODR maken we afspraken over hun taken. We doen dat in een werkprogramma. Ook maken we afspraken over de handhavingsprioriteiten. Veiligheid en gezondheid staan daarbij voorop.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We stelden in 2017 een werkprogramma vast met daarin afspraken over wat de ODR in 2017 voor ons doet. De taken zijn binnen de begroting uitgevoerd. In het werkprogramma benoemden we verschillende projecten. Een project is de 'controle op industrieterreinen'. De insteek was om een integrale controle van industrieterreinen op illegale activiteiten te verrichten. Medio maart vond een eerste inventarisatie plaats. We constateerden enkele overtredingen en daarom zijn er handhavingszaken opgestart. Dit project zetten we in 2018 voort.Prestatie 4
We blijven voldoen aan de wettelijke verplichting om gegevens te registreren. De BAG-applicatie wordt in 2017 vervangen om te kunnen voldoen aan de wettelijke en technische eisen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De wettelijke verplichting om basisgegevens te registreren hebben we in 2017 nageleefd. Uit de kwaliteitsmonitor (die door het kadaster maandelijks wordt uitgevoerd) blijkt dat de registratie in 2017 ruimschoots aan de kwaliteitsnorm voldeed. In 2017 voerden we ook een zelfaudit uit. Daarbij keken we naar de processen, de kwaliteit en de tijdigheid van het beheer. De auditperiode liep van 1 juli 2016 t/m 30 juni 2017. Uit deze audit blijkt dat op een aantal punten verbetering mogelijk is. Deze verbeterpunten realiseerden we gedeeltelijk al in 2017. De overige verbeterpunten pakken we in 2018 op.De BAG-applicatie is in 2017 niet vervangen. Deze vervanging is uitgesteld naar 2018. De reden hiervoor is dat meer onderzoek noodzakelijk is om tot een afgewogen keuze voor een nieuwe applicatie te komen. Dit heeft onder andere te maken met het uitstel van de invoering van de wetswijziging BAG 2.0.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Wonen en bouwen
Wat kostte taakveld
Wonen en bouwen
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
2.349
2.306
2.443
2.332
2.321
2.321
Baten
-1.200
-1.077
-1.194
-1.037
-1.037
-1.037
Saldo taakveld
1.150
1.229
1.249
1.296
1.284
1.284
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Wonen en bouwen € 20 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Meer ontvangen aan bouwleges
50
I
Meer opgelegd aan dwangsommen
60
I
Gedeelte extra bouwleges en opgelegde dwangsommen toegevoegd aan de voorziening dubieuze debiteuren
91
I
Niet ontvangen begrote dwangbevelen
30
I
Overige kleine afwijkingen
9
I
Totaal
110
130
Taakvelden
Taakveld Economische ontwikkeling
Portefeuillehouder: S.T. Klein - De Jong
Doel 1
Ontwikkeling van de lokale economie en werkgelegenheid in de gemeente.
Wat hebben we bereikt?
Bedrijfskavels zijn beschikbaar voor verkoop op bedrijventerrein Doejenburg II. Individuele bedrijfsontwikkelingen faciliteren, waardoor groei en stabiliteit wordt bereikt. Het betreft onder andere verplaatsingen van bedrijven naar het bedrijventerrein. De medewerkers gaan mee over. Door verruiming van capaciteit wordt meer werk- en productieaanbod geboden. Noodzakelijk in tijden van economische groei en meer bestedingen van consumenten. Daardoor neemt werkgelegenheid ook toe. Aan de andere kant gaat er door robotisering ook werkgelegenheid verloren. Exacte (groei)cijfers zijn nog niet voorhanden.Doel 2
De gemeente moet elk jaar veel rente betalen over ons grondbezit op bedrijfsterrein Doejenburg II. Eén van de belangrijkste doelen voor 2017 is daarom de verkoop van gronden op het terrein.
Wat hebben we bereikt?
Er zijn drie kavels verkocht op het bedrijventerrein Doejenburg II en zo'n twintig gesprekken gevoerd met geïnteresseerden, hetgeen nog kan resulteren in kavelverkoop in 2018.
In december stelde de gemeenteraad het Grondprijsbeleid en het Verkavelingsplan bedrijventerrein Doejenburg II vast. Ook vormde de raad de voorziening Verwachte verliezen grondexploitaties.De raad besloot in het verleden geen rente toe te rekenen aan ons grondbezit. Dit komt ten gunste van de exploitatie van het project Doejenburg II.
Prestatie 1
Verkoop bedrijfskavels op bedrijventerrein Doejenburg II. Daarvoor nemen we (meer dan voorheen) verkoop-stimulerende maatregelen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben de promotie voor bedrijventerrein Doejenburg II opgepakt. Dit was mogelijk dankzij de financiën voor verkoopstimulerende maatregelen die de raad beschikbaar stelde. We hebben onder andere te koop-borden geplaatst, de website vernieuwd en enkele verplichte onderzoeken betaald voor bedrijven die zich er willen vestigen.
Ook zijn twee kavels in erfpacht uitgegeven en is een kavel verkocht.Prestatie 2
Opstellen van de lokale economische agenda.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De onderwerpen voor de lokale economische agenda bespraken we in een overleg tussen het Ondernemersplatform Buren en een raads- en een collegedelegatie. We spraken af dat we de gemeenteraadsverkiezingen 2018 afwachten. Met vooraf een debat tussen ondernemers en politiek. En na de verkiezingen: invloed van ondernemers met onderwerpen voor de coalitiebesprekingen. Een periodiek overleg tussen ondernemers en politiek is gewenst.
De onderwerpen waren en zijn:- winkeltijden (zondagopenstelling)
- glasvezel
- belastingdruk niet-woningen / bedrijven
- bedrijvenloket
- voortgezet onderwijs in de gemeente Buren
- lokaal aanbesteden
- duurzaamheid
- ruimtelijke veranderingen (grenzen agrarische bebouwing, Omgevingswet)
- Regionale Programmering Bedrijventerreinen (herijking 2018)
Prestatie 3
In samenwerking met de andere gemeenten in de regio Rivierenland:
- Besluitvorming over de aanleg van breedband / snelle internetverbindingen.
- Beleid uitvoeren van de drie Speerpunten: Economie & Logistiek, Agribusiness en Recreatie & Toerisme.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De tien gemeenten van de regio Rivierenland willen een glasvezelnetwerk aanleggen op adressen waar dit volgens hen ook daadwerkelijk mag conform de wet- en regelgeving. Daarvoor is toestemming van de Europese Commissie nodig. Die procedure loopt en in tweede kwartaal 2018 verwachten we besluitvorming.
Tussen eind juni en begin oktober 2017 voerden de gemeenten een interessepeiling uit onder de bewoners/eigenaren van de 12.500 adressen. Daarvoor ontvingen zij een brief en een informatiefolder. De gemeenten wilden graag weten hoeveel inwoners belangstelling hebben voor een aansluiting op een glasvezelnetwerk om digitale diensten mee af te kunnen nemen.
De gemeenteraden zijn periodiek geïnformeerd.- Het betreft de drie speerpunten met de acht opgaven voor deze drie speerpunten.
Er zijn flinke slagen gemaakt door het proces van het Regionale Investeringsfonds. Voor de opgaven 'Innovatie en duurzaamheid', 'Agribusiness en samenleving' en 'Toeristisch aanbod' zijn door het RIF veel projecten door samenwerkingsverbanden van partijen in de regio ontstaan.
Het proces om te komen tot een ruimtelijke strategische visie voor de drie regionale speerpunten is volop in gang.
De processen van de startnotities mobiliteit en duurzaamheid zijn gestart.
De inspiratiebijeenkomst op 15 september was een mooi voorbeeld van een ontmoeting tussen de verschillende partijen in het samenwerkingsverband Fruitdelta Rivierenland.Prestatie 4
Onderhouden van nauwe contacten met het bedrijfsleven in Buren, bijvoorbeeld door:
- Organiseren van het Business Event Buren in samenwerking met het Ondernemersplatform.
- Bedrijfsbezoeken door het college van B&W.
- Onze bedrijfscontactfunctionaris. Hij is het eerste aanspreekpunt voor ondernemers en loodst hen door de gemeentelijke organisatie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het Business Event Buren vond plaats op 4 oktober 2017 in De Prinsenhof in Buren. Daarbij werd de Ondernemer van het jaar gekozen. In samenwerking met het ROC Rivor maakten studenten vijf filmpjes van de genomineerde bedrijven. Een voorbeeldproject tussen ondernemers - overheid - onderwijs.
- Het college bezoekt regelmatig bedrijven. Nieuw dit jaar: het college en de raad bezochten gezamenlijk de genomineerde bedrijven voor Ondernemer van het jaar op de dag van het Business Event Buren.
- Vele ondernemers weten de weg naar de bedrijvencontactfunctionaris te vinden. Met de ondernemer 'aan de hand' zoekt hij in de organisatie of daarbuiten een antwoord/oplossing op het verzoek van de ondernemer. Volgens het tijdregistratiesysteem zijn totaal vijftien dagen ingezet. Dit staat nog los van begeleiding van ondernemers die een kavel op Doejenburg II kochten en vanaf het eerste gesprek tot de opening van het bedrijf worden begeleid.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Economische ontwikkeling
Wat kostte taakveld
Economische ontwikkeling
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
316
154
147
164
164
164
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
316
154
147
164
164
164
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Economische ontwikkeling € 7 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
7
I
Totaal
7
Taakvelden
Taakveld Verkeer en vervoer
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
In 2017 is de openbare ruimte "heel en veilig". Daar zorgen we voor. We zorgen ervoor dat het beheer op een duurzame wijze is uitgevoerd. In 2017 voeren we de werkzaamheden integraal uit.
Wat hebben we bereikt?
We hebben de openbare ruimte op de afgesproken niveaus onderhouden. Alle werkzaamheden zijn vooraf integraal afgestemd met alle beheerdisciplines. Er wordt bij de uitvoering van de werkzaamheden rekening gehouden met het aspect duurzaamheid. Denk hierbij aan het hergebruik van snoeihout en bij het plaatsen van beschoeiingen in de sloten, het gebruik van kastanjehout. Bij aanbestedingstrajecten houden we rekening met bedrijven die duurzaamheidskeurmerken hebben. Daarnaast proberen we de werkzaamheden zoveel mogelijk in de regio uit te zetten.Doel 2
Inwoners geven we de ruimte om hun leefomgeving zelf vorm te geven.
Wat hebben we bereikt?
We overleggen met de inwoners over de wensen en de mogelijkheden om hun leefomgeving te verbeteren.
De ene keer faciliteren we de inwoners met adviezen en een andere keer zijn er budgetten noodzakelijk.
Met de signaleringsgroepen en dorpsraden overleggen we frequenter over wat er allemaal leeft in de dorpen. Terwijl er ook overleggen zijn die gekoppeld zijn aan één project, bijvoorbeeld 'Aanpassen entree Lingemeer', 'Parkeeronderzoek stad Buren' en 'Herinrichting kern Ingen'.Prestatie 1
We herstellen in 2017 de volgende wegen waarvan de fundering kapot is. We noemen dat rehabilitatie van wegen. Het gaat om:
- Zoelense Zandweg
- Parallelweg Oost
- Mierlingsestraat
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De werkzaamheden voor de Parallelweg Oost en de Mierlingsestraat zijn uitgevoerd. De werkzaamheden verliepen goed. De Zoelense Zandweg is nog niet hersteld, er is wel met K3 overeenstemming bereikt over een bijdrage in de kosten. De uitvoering vindt in 2018 plaats.Prestatie 2
We maken een verkeersstromenplan voor de gehele gemeente waarmee we inzichtelijk maken waar verkeersonveilige situaties zijn. De informatie van inwoners zoals de signaleringsgroepen en dorpsraden nemen we hierin op. Het plan laat ook zien waar de weg geschikt en ongeschikt is voor de manier waarop deze gebruikt wordt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2017 kregen we inzicht in de verkeersstromen in de gemeente Buren en voerden we verschillende metingen uit. Dat resulteerde in het verzoek voor een integrale visie op wegen, waarbij bijvoorbeeld ook recreatie en fietsers meegenomen worden. In 2018 leggen we een voorstel aan het college voor.Prestatie 3
De verduurzaming van de openbare verlichting gaat verder. Het afgelopen jaar is de omvorming van de openbare verlichting naar LED in het buitengebied afgerond. Nu zijn de kernen aan de beurt. Zodra de bestaande verlichting aan vervanging toe is worden deze vervangen naar LED.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We plaatsten in 2017 verschillende led-armaturen op proef. De armaturen beoordeelden we op het lichtbeeld en de prijs/kwaliteit-verhouding. De gekozen armaturen worden vanaf 2018 geplaatst als vervanging van armaturen die uit de inspectie komen. Ledverlichting is beter te richten, waardoor 'inschijning' bij woningen niet meer aan de orde is. Het verschil van de ledverlichting met de huidige verlichting is in het straatbeeld verder niet of nauwelijks te merken.Prestatie 4
In 2017 implementeren we het integrale beheer van de openbare ruimte (IBOR) verder en informeren de inwoners op kernenniveau.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We stelden een integrale meerjarenplanning op en publiceerden deze op de gemeentelijke website. Op de planning zijn de projecten die door beheer uitgevoerd worden, per kern gevisualiseerd.Prestatie 5
Binnen de gemeente zijn verschillende signaleringsgroepen actief. We gaan hen met elkaar in contact brengen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De signaleringsgroepen zijn met elkaar in contact gekomen, doordat er signaleringssoftware gedeeld werd.Prestatie 6
In 2017 wordt een Regionaal mobiliteitsplan (speerpunt Economie en Logistiek) ontwikkeld.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De raad heeft het startdocument Mobiliteit vastgesteld. In 2018 vraagt de Regio Rivierenland het college en de raad bij te dragen aan een regionaal mobiliteitsfonds.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Verkeer en vervoer
Wat kostte taakveld
Verkeer en vervoer
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
4.720
4.737
4.788
4.793
4.762
4.763
Baten
-178
-115
-152
-81
-81
-81
Saldo taakveld
4.542
4.623
4.636
4.712
4.681
4.682
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Verkeer en vervoer € 13 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
13
I
Totaal
13
Taakvelden
Taakveld Sportaccommodaties
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
Sporten is gezond. De gemeente zorgt dat er voldoende en goed onderhouden sportaccommodaties zijn waar inwoners kunnen sporten. In 2017 werken we aan overeenstemming over eigendom, beheer en onderhoud van de sportaccommodaties.
Wat hebben we bereikt?
De Burense voetbalverenigingen deden in 2017 een voorstel voor verzelfstandiging van de buitensportaccommodaties. Dit is in overleg gegaan met de gemeente. Vooruitlopend op definitieve besluitvorming besloot de raad in januari 2018 om twee renovaties van kunstgrasvelden te bekostigen. In 2018 volgt de financiële uitwerking.Prestatie 1
We stimuleren de komst van een overkoepelende stichting van voetbalverenigingen en streven ernaar deze in 2017 tot stand te laten komen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In december 2017 leverde de BVV een rapport op die als basis dient bij de verdere inrichting van de sportkoepel. Belangrijk onderdeel hiervan is een lange termijn financiële planning voor renovatie-activiteiten. In 2018 maken we de afspraken definitief.Prestatie 2
We renoveren een door deze stichting aangegeven voetbalveld.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De renovatie is uitgesteld tot december 2017 in verband met de besluitvorming rondom de BVV en wordt in het eerste kwartaal van 2018 uitgevoerd.Prestatie 3
We richten een beheerstichting op voor sportpark Maurik Oost.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De reden om een stichting op te richten was fiscaal. Deze reden is niet meer van toepassing. De gemeente ziet geen reden meer om een stichting op te richten.Prestatie 4
Er komt een actueel beheercontract tennisvereniging Beusichem.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Dit is nog niet uitgevoerd in 2017. In 2018 pakken we dit weer op.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Sportaccommodaties
Wat kostte taakveld
Sportaccommodaties
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
211
351
354
139
155
154
Baten
0
0
-32
0
0
0
Saldo taakveld
211
351
323
139
155
154
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Sportaccommodaties € 28 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Niet uitgegeven budget voor renovatie sportvelden.
40
I
De sloop van het zwembad in Beusichem viel duurder uit vanwege aangetroffen asbest. Ook brachten we op verzoek van de school verlichting aan op de plek tussen de school en de gymzaal waar het zwembad stond vanwege veiligheid.
23
I
Vrijval voorziening nog te maken kosten Maurik Oost.
28
I
Stormschade bomen.
7
I
Overige kleine afwijkingen.
10
I
Totaal
68
40
Taakvelden
Taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
Inwoners krijgen dan ook steeds meer de ruimte om hun leefomgeving zelf vorm te geven. We willen dat inwoners merken dat ze meer betrokken worden bij het openbaar groen.
Wat hebben we bereikt?
We coördineerden en faciliteerden een aantal projecten van onder andere Bloemrijk Beusichem Zoelmond en Stichting BV Buren. Er is een vast contactpersoon gekomen voor inwonersgroepen die projecten willen uitvoeren in de leefomgeving. Inwoners reageren daar positief op en voelen zich daardoor meer gehoord door de gemeente. We hebben beter in beeld gekregen wat er nodig is om initiatieven van inwoners in de toekomst te faciliteren.Doel 2
Buren maakt onderdeel uit van een prachtig Rivierenlandschap. We willen de kwaliteit daarvan stimuleren en in stand houden. We betrekken inwoners bij de uitvoering hiervan.
Wat hebben we bereikt?
In het buitengebied zijn we betrokken geweest bij het project 'Een dijk van een landschap', een initiatief van de aanneemcombinatie HOP die verantwoordelijk was voor de dijkverzwaring van de Lek- en Rijndijk. Samen met provincie Gelderland, gemeenten Culemborg en Neder-Betuwe en het waterschap voerden we het grootste deel van het uitvoeringsprogramma uit. In Buren deden 43 grondeigenaren mee aan een beplantingsproject om hun erven met streekeigen beplanting in te richten. Daarnaast brachten we een brochure uit met tips voor streekeigen erven en startten we met een project voor meer biodiversiteit langs de dijk.Begin 2017 is het vierde klompenpad in onze gemeente geopend: het Teisterbantpad in de omgeving van Kerk-Avezaath. Alle klompenpaden in onze gemeente worden in stand gehouden en beheerd door enthousiaste werkgroepen en grondeigenaren. Ze worden hierbij ondersteund en gecoördineerd door de Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG). De SLG verzorgt ook de marketing en communicatie voor de klompenpaden.
Doel 3
In 2017 gaan we de toeristische kernwaarden in onze gemeente beter benutten.
Wat hebben we bereikt?
Het recreatiegebied De Meent in Beusichem is door Uiterwaarde voorzien van een nieuwe horecavestiging en algeheel opknappen van de infrastructuur van dit park.
De eigenaar van Vakantiepark Eiland van Maurik heeft een nieuw zwembad gerealiseerd met een dakconstructie die bij mooi weer open is en bij slecht weer dicht kan.
De Holland Evenementen Groep / Beldert Beach is de nummer één in Nederland voor bedrijfsuitjes.
Voor de genoemde voorzieningen en overige kleinere recreatie-ondernemers faciliteren we aanvragen.Regionaal speerpunt recreatie & toerisme met insteek een jaarlijkse groei met 5%.
Het landschap, de identiteit en het imago verkregen uit de agrarische sector vormen de aanleiding voor talloze recreatieve ontwikkelingen en activiteiten, zoals het Fruitcorso, Appelpop en de Bloesemtocht. De focus op dit speerpunt helpt om recreatieve ontwikkeling rond de thema’s ‘Fruit’, ‘Water/rivieren’, ‘Routes’ (fiets-, wandel- en vaarroutes) en ‘Landmarks’, (bijvoorbeeld de Hollandse Waterlinie) te stimuleren. We moeten zorgen voor logiesverstrekking en goede dagattractie(s). Aandacht voor arbeidsparticipatie, beleving van agribusiness en logistiek, duurzaamheid in bedrijfsvoering en verbindingen tussen bestaand recreatief en toeristisch aanbod is hierbij nodig.
Er is een flinke slag gemaakt door het proces van het Regionale Investeringsfonds (RIF). Voor de opgave 'Toeristisch aanbod' zijn door het RIF projecten door samenwerkingsverbanden van partijen in de regio ontstaan.
De inspiratiebijeenkomst op 15 september was een mooi voorbeeld van een ontmoeting tussen de verschillende partijen in het samenwerkingsverband Fruitdelta Rivierenland.Prestatie 1
In 2017 implementeren we het integrale beheer van de openbare ruimte (IBOR) verder en informeren de inwoners op kernenniveau. De eerste stappen zijn het delen van informatie en het opzoeken van de gemeenschappelijkheid. Deze eerste stap is nodig om het verder integreren van de werkzaamheden mogelijk te maken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben een integrale meerjarenplanning opgesteld en deze gepubliceerd op de gemeentelijke website. De planning is per kern gevisualiseerd, voor iedereen is inzichtelijk welke projecten worden opgepakt.Prestatie 2
In 2017 doen we een proef waarin we samen met inwoners vorm geven aan de inrichting en het onderhoud van het openbaar groen in hun buurt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2017 is er geen geschikte locatie gevonden waar ook interesse voor was om in beheer over te nemen.Prestatie 3
We onderzoeken hoe we de kwaliteit en waardering van het openbaar groen (fysiek en technisch) kunnen verhogen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Er is opdracht gegeven om het openbaar groen te inspecteren op de fysieke kwaliteit. Deze inspectie is afgerond. De uitkomsten verwerken we in 2018, dan bieden we dit tevens aan het college en de raad aan.Prestatie 4
We maken daarnaast een Bomenbeleidsplan om te komen tot een toekomstbestendig bomenbestand. Daarin beschrijven we hoe we de bomen in onze gemeente onderhouden en op welke plek we welk type boom willen hebben.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2017 is er geen bomenbeleidsplan gemaakt. Vanuit de nieuwe werkwijze wordt het bomenstructuurplan opgenomen in het integraalbeheer openbare ruimte. Vernieuwde inzichten leidden ertoe om over te gaan van bomenbeleidsplan naar een structuurplan.Het onderhoud is goed geborgd in de dienstverleningsovereenkomst (DVO) van Avri waarin het onderhoud van de bomen is beschreven. De overeenkomst wordt jaarlijks geactualiseerd.
Prestatie 5
We stimuleren de vindbaarheid van toeristische voorzieningen. We onderzoeken of de bewegwijzering op voldoende niveau is.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De vindbaarheid van toeristische voorzieningen heeft de continue aandacht. Verbetermaatregelen naar aanleiding van het onderzoek Bewegwijzering worden uitgevoerd.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Openb. groen en (openlucht) recreatie
Wat kostte taakveld
Openb. groen en (openlucht) recreatie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
1.550
1.972
1.599
1.786
1.745
1.741
Baten
-52
-76
-39
-43
-8
-8
Saldo taakveld
1.498
1.897
1.560
1.743
1.737
1.733
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Openb. groen en (openlucht)recreatie € 337 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Zie overhevelingsvoorstel nr 07 (onderhoudsbestek Avri uitvoering Bomen).
82
I
Zie overhevelingsvoorstel nr 08 (waterplan).
82
I
Zie overhevelingsvoorstel nr 09 (voetgangersbrug Kasteeltuin Buren).
39
I
Zie overhevelingsvoorstel nr 10 (uitvoeringsregeling landschap).
78
I
Vrijval overgeheveld budget uit 2016 voor projecten uit het programma voor de structuurvisie.
43
I
Overige kleine afwijkingen.
13
I
Totaal
337
Taakvelden
Taakveld Beheer overige gebouwen/gronden
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
Dit taakveld gaat over de gebouwen en gronden die de gemeente in bezit heeft maar die niet in een ander taakveld zijn ondergebracht. Concreet gaat het dan over 6 woningen, 30 hectare landbouwgrond, 6 volkstuincomplexen en een gemeentewerf. Ons doel is in 2017 te starten met het verminderen van het bezit van gebouwen en gronden tot die eigendommen die nodig zijn voor uitvoeren van de gemeentelijke kerntaken. Het beheer van de gebouwen en gronden doen we professioneel en kostendekkend.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 zijn we technisch in controle gekomen en hebben we het MJOP herijkt.
De functiecirkel Maurik is in 2017 opgeleverd. In 2018 beginnen we met de volgende clusters.Prestatie 1
In 2017 verkopen we gemeentelijke eigendommen, waaronder de voormalige werkplaats Lienden en andere vrijkomende gebouwen en gronden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Voormalige werkplaats Lienden
De verkoop hangt samen met het onherroepelijke bestemmingsplan. Dat is nog niet gerealiseerd vanwege onder andere onderzoeken van de flora en fauna. We verwachten dat dit eind 2018 gereed is. Dan is het klaar voor de verkoop.Prestatie 2
We gaan door met het verkopen van stukken restgroen (kleine stukken grond die door inwoners en bedrijven gebruikt worden).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De verkoop van restgroen is een continu proces. We hebben het proces, zoals dit tot nu toe is doorlopen, geëvalueerd. In het eerste deel van 2018 leggen we het herijkte beleid opnieuw aan het college voor.Prestatie 3
We maken een voorstel voor het college over het toekomstig beheer van de volkstuinen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Dit ronden we af in 2018.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Beheer ov.gebouwen/gronden
Wat kostte taakveld
Beheer ov.gebouwen/gronden
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
456
1.120
931
1.014
752
691
Baten
-961
-294
-401
-183
-183
-183
Saldo taakveld
-505
826
530
831
569
508
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Beheer overige gebouwen/ gronden € 296 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overhevelingsformulier 03 (Nota Vastgoed).
240
I
Overhevelingsformulier 04 (Budget verkoop klaar maken).
33
I
We verkochten eind 2017 een garagebox. Verder brachten diverse grondverkopen meer op dan geraamd.
55
I
Project Restgroen: De opbrengsten in de kern Lienden leverden minder op dan de kosten die we maakten voor inhuur. Over de periode 2011-2015 is het resultaat van het project over de onderzochte kernen € 18.000,- negatief.
40
I
Overige kleine afwijkingen.
8
I
Totaal
336
40
Taakvelden
Taakveld Ruimtelijke Ordening
Portefeuillehouder: S.T. Klein - De Jong
Doel 1
We zorgen er voor dat de ontwikkelingen in de gemeente bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid. We zetten daarbij zoveel mogelijk de burger centraal.
Wat hebben we bereikt?
We verrichtten veel inspanning voor een aantal projecten respectievelijk complexe bestemmingsplanaanvragen. Het betreft onder andere de brand van de Knorhof, Orgamebo en FruitNL. De aandacht lag op beleidsuitvoering, belangen van de omwonende, de ondernemer en het aangesloten houden van de politiek.Prestatie 1
De impact van de Omgevingswet op de gemeente krijgt volgend jaar verder vorm. We maken een plan voor de invoering van deze nieuwe wet. Ook doet de gemeenteraad uitspraak over op welk ambitieniveau ze de wet wil uitwerken. De Omgevingswet schrijft voor dat we een omgevingsvisie en een omgevingsplan maken. In 2017 bereiden we die voor.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We stelden een projectopdracht op die richting gaat geven aan het traject in 2018, 2019 en 2020. De projectopdracht stellen we in maart 2018 vast. Dat gaat zowel een financiële als ook een capaciteitsimpact hebben. Daarover informeren we de raad in het begin van 2018.Prestatie 2
In 2017 starten we een nieuwe veegplanprocedure om passende nieuwe ontwikkelingen (voornamelijk van particulieren) mogelijk te maken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Veegplan 2017 is vastgesteld en in werking getreden. Voor veegplan 2018 hebben we alle voorbereidingen getroffen, zodat we tot een ontwerp bestemmingsplan kunnen komen.Prestatie 3
We brengen bestemmingsplannen in procedure voor de Voorstraat (Lienden) en Het Binnen (Lienden).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Voor beide projecten is nog geen bestemmingsplanprocedure afgerond. Onderzoeken rodom flora en fauna leidden tot vertraging bij het project 'de Voorstraat'.
Project 'Het Binnen' liep vertraging op als gevolg van afstemming over het aantal woningen dat kan worden gebouwd. Daarnaast zit het project tegen een spuitzonegrens aan. De effecten hiervan werken we nog uit.Prestatie 4
We werken aan een nieuwe recreatieve ontwikkeling bij de Blauwekampse Plas en aan de potentiële herontwikkelingslocatie in de dorpskern Kerk-Avezaath.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Project Blauwekampse Plas kent geen ontwikkelingen. De ontwikkelaar heeft het vorige initiatief 'on hold' gezet en is nu verantwoordelijk voor het aanbieden van een nieuw initiatief.De ontwikkelingen van de kern van Kerk-Avezaath hangen samen met de ontwikkelingen rondom tankstation Gerritsen. Hierover zijn in 2017 verschillende gesprekken gevoerd. Dit heeft niet geleid tot concrete afspraken voor een ontwikkelingen van de dorpskern.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Ruimtelijke Ordening
Wat kostte taakveld
Ruimtelijke Ordening
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
738
686
660
702
702
702
Baten
-253
-302
-371
-155
-155
-155
Saldo taakveld
484
384
289
547
547
547
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Ruimtelijke ordening € 95 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Niet-geraamde bijdrage van derden voor omgevingsgerichte uitgaven en bovenplanse verevening. Binnen taakveld Mutaties reserves wordt dit bedrag gestort in de desbetreffende reserve.
30
I
Hogere bijdrage derden voor eigen gemaakte uren dan geraamd
65
I
Totaal
95
Taakvelden
Taakveld Openbare orde en veiligheid
Portefeuillehouder: J.A. de Boer / G.J. Keller
Doel 1
Vanuit het taakveld Openbare orde en Veiligheid willen we zorgen voor een veilige en prettig leefbare Burense samenleving. Het Integraal Veiligheidsplan 2015 - 2018 is hiervoor het uitgangspunt. Het beleid op dit taakveld verandert dus in 2017 niet.
In 2017 willen we:
- Overbelasting van burgers voorkomen door het betrekken van nieuwe actieve inwoners.
- De taakvelden zorg en veiligheid beter verbinden.
Wat hebben we bereikt?
- Er zijn ruim 2.500 actieve leden van buurtpreventienetwerken, zoals de Whatsapp-groepen, actief en er zijn praktische afspraken tussen leden, beheerders, gemeente en politie gemaakt.
- De werkzaamheden van medewerkers vanuit Zorg & Veiligheid overlappen steeds meer. Casussen worden vanuit beiden disciplines opgepakt.
- Met de partners in veiligheid werken we meer integraal, zoals het uitvoeren van gezamenlijke controles door politie, ODR, brandweer en gemeente. Hierdoor werden ook professioneel meer ogen en oren ingezet.
Prestatie 1
In 2016 zijn burgerpeilingen gehouden. In 2017 maken we daarop een verdiepingsslag, zodat we per kern / postcode informatie hebben over wat inwoners vinden van de veiligheid en leefbaarheid in hun directe omgeving.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Aan de hand van een verdiepingsslag maakten we zichtbaar waar multiproblematiek op het gebied van veiligheid en leefbaarheid speelde.Prestatie 2
In 2017 onderzoeken of we signalerings- en whatsappgroepen breder kunnen inzetten dan alleen voor openbare orde. Denk hierbij aan bijvoorbeeld sociale veiligheid en milieu.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De Whatsapp-groepen beschikken nu over een centrale beheerder die alle groepsbeheerders per kern met elkaar verbindt. Signalen worden daardoor sneller doorgespeeld van kern naar kern. In gesprekken met signalerings- en Whatsapp-groepen brachten we ook het delen van sociale veiligheid- en milieusignalen onder de aandacht.Prestatie 3
We bekijken of we hier meer mensen bij kunnen betrekken om overbelasting van inwoners hierin te voorkomen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Er staat een juiste en actueel bestand op de website van de gemeente. Daarin geven we aan hoe en waar inwoners zich kunnen aanmelden voor een preventienetwerk.
Prestatie 4
We onderzoeken mogelijkheden om meer kennis met de verschillende partners te delen, binnen de kaders van privacywetgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kennis delen tussen Stib en politie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Vanuit het sociaal domein zijn workshops over privacy georganiseerd. Daarin stond het delen van informatie centraal. Deze bijeenkomsten waren toegankelijk voor gemeentepersoneel, zorginstellingen, politie en woningbouwcorporaties.Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeenten beleidsindicatoren op te nemen. Voor dit taakveld zijn dat:
- Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren): 75 (2017)
- Harde kern jongeren (aantal per 10.000 inwoners): 0,0 (2014)
- Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners): 0,4 (2017)
- Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners: 3,2 (2017)
- Diefstallen uit woning: (aantal per 1.000 inwoners): 1,5 (2017)
- Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inwoners): 2,9 (2017)
- Aantal misdrijven (per 1.000 inwoners)
- Klik hier voor meer cijfers op het gebied van openbare orde en veiligheid.
- U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Openbare orde en veiligheid
Wat kostte taakveld
Openbare orde en veiligheid
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
197
234
223
241
241
241
Baten
-33
-29
-51
-29
-29
-29
Saldo taakveld
163
206
172
213
213
213
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Openbare orde en veiligheid € 34 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Zie overhevelingsformulier nr. 05 (toezicht Algemene plaatselijke verordening en de Drank- en Horecawet).
29
I
Overige kleine afwijkingen.
5
I
Totaal
34
I
Taakvelden
Taakveld Economische promotie
Portefeuillehouder: S.T. Klein - De Jong
Doel 1
Stimuleren en ontwikkelen van de (toeristische) economie en werkgelegenheid in de gemeente.
Wat hebben we bereikt?
Het recreatiegebied De Meent in Beusichem is door Uiterwaarde voorzien van een nieuwe horecavestiging en een algehele opknapbeurt van de infrastructuur van dit park.
De eigenaar van vakantiepark Eiland van Maurik heeft een nieuw zwembad gerealiseerd met een dakconstructie die bij mooi weer open is en bij slecht weer dicht kan.
De Holland Evenementen Groep / Beldert Beach is de nummer één in Nederland voor bedrijfsuitjes.
Voor de genoemde voorzieningen en overige kleinere recreatie-ondernemers faciliteren we aanvragen.Bedrijfskavels beschikbaar voor verkoop op bedrijventerrein Doejenburg II. Er zijn drie kavels verkocht op het bedrijventerrein Doejenburg II en zo'n twintig gesprekken gevoerd met geïnteresseerden, hetgeen nog kan resulteren in kavelverkoop in 2018.
Daarnaast faciliteerden we individuele bedrijfsontwikkelingen, waardoor groei werd bereikt.
Doel 2
Verbinding aanbrengen tussen recreatie, cultuur, natuur en agribusiness. Kortom, tussen de economische en recreatieve kracht van de gemeente. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het benutten van de Limesroute (Romeinse grens) die langs onze gemeente loopt.
Wat hebben we bereikt?
In het kader van de zogenoemde cross-overs ontwikkelen we twee, nieuwe fietsroutes:- De Limes-route waarin we cultuur, natuur en recreatie samen laten komen.
- De Laanboomroute waarin we recreatie, natuur en agribusiness bundelen.
Er is een werkgroep die de mogelijkheden onderzoekt voor doortrekking van de Linge, via de Korne en de Maurikse Wetering naar het Amsterdam Rijnkanaal. Er ontstaat een nieuwe vaarroute vanaf Gorinchem naar het Amsterdam Rijnkanaal.
Doel 3
In samenwerking met de gemeenten in de regio Rivierenland het beleid uitvoeren van de drie Speerpunten: Economie & Logistiek, Agribusiness en Recreatie & Toerisme.
Wat hebben we bereikt?
Speerpunt Recreatie & toerisme met insteek een jaarlijkse groei met 5%
Het landschap, de identiteit en het imago verkregen uit de agrarische sector vormen de aanleiding voor talloze recreatieve ontwikkelingen en activiteiten, zoals het Fruitcorso, Appelpop en de Bloesemtocht. De focus op dit speerpunt helpt om recreatieve ontwikkeling rond de thema’s ‘Fruit’, ‘Water/rivieren’, ‘Routes’ (fiets-, wandel- en vaarroutes) en ‘Landmarks’ (bijvoorbeeld de Hollandse Waterlinie) te stimuleren. We moeten zorgen voor logiesverstrekking en goede dagattractie(s). Aandacht voor arbeidsparticipatie, beleving van agribusiness en logistiek, duurzaamheid in bedrijfsvoering en verbindingen tussen bestaand recreatief en toeristisch aanbod is hierbij nodig.
Er is een flinke slag gemaakt door het proces van het Regionale Investeringsfonds. Voor de opgave 'Toeristisch aanbod' zijn door het RIF projecten door samenwerkingsverbanden van partijen in de regio ontstaan.
De inspiratiebijeenkomst op 15 september was een mooi voorbeeld van een ontmoeting tussen de verschillende partijen in het samenwerkingsverband Fruitdelta Rivierenland.Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht gemeenten beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
- het aantal bedrijven dat zich in Buren vestigt: 170,7 per 1.000 inwoners, 15-64 jr., in 2017
- Klik hier voor meer cijfers over bedrijvigheid en economie.
- U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Economische promotie
Wat kostte taakveld
Economische promotie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
120
89
89
134
74
74
Baten
-198
-187
-209
-188
-188
-188
Saldo taakveld
-78
-97
-120
-54
-114
-114
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Economische promotie € 23 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
23
Totaal
23
Taakvelden
Taakveld Musea
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
In 2017 blijven we het museum Buren en Oranje ondersteunen.
Wat hebben we bereikt?
We blijven ook in 2018 het museum ondersteunen.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Musea
Wat kostte taakveld
Musea
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
14
12
12
11
11
11
Baten
0
0
-4
0
0
0
Saldo taakveld
14
12
8
11
11
11
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Musea € 4 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
4
Totaal
4
Taakvelden
Taakveld Cultureel erfgoed
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
In stand houden en professioneel beheren van bijzondere gebouwen en objecten in ons bezit.
Wat hebben we bereikt?
Conform het vastgestelde meerjarenonderhoudsplan voerden we in 2017 de onderhoudswerkzaamheden uit aan onze bijzondere gebouwen en objecten (molens, kerktorens, stadsmuren en monumentale gebouwen) behalve de toren in Buren. De werkzaamheden zijn uitgesteld, omdat de aannemer onvoldoende capaciteit had om de werkzaamheden uit te voeren. De ontvangen BRIM subsidie moeten we terugbetalen. We vragen hiervoor opnieuw subsidie aan.Doel 2
Beschermen van bijzondere gebouwen of objecten. Via een aanvraag van belanghebbende wordt beoordeeld of een gebouw of object in aanmerking komt voor de status "gemeentelijk monument".
Wat hebben we bereikt?
In 2017 ontvingen we 19 aanvragen. We betaalden € 25.000 aan subsidie uit. Dit is inclusief de provinciale subsidie.Doel 3
Wat betreft de particuliere Rijksmonumenten sluizen wij de rijkssubsidies door naar de eigenaren.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 betaalden we 5 subsidies uit van € 1.250,-.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Cultureel erfgoed
Wat kostte taakveld
Cultureel erfgoed
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
295
192
228
188
188
188
Baten
-138
-110
-85
-91
-91
-91
Saldo taakveld
158
82
143
97
97
97
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Cultureel erfgoed € 61 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Brim-subsidie terugbetalen niet uitgevoerde werkzaamheden.
32
I
Brim-subsidie correctie administratieve boeking 50% incidenteel, 50% structureel .
30
I/S
Overige kleine afwijkingen.
1
I
Totaal
1
62
Taakvelden
Taakveld Begraafplaatsen
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
Het onderhouden van de begraafplaatsen volgens het afgesproken kwaliteitsniveau A+.
Wat hebben we bereikt?
De begraafplaatsen zijn in 2017 door Avri op het afgesproken kwaliteitsniveau A+ onderhouden.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Begraafplaatsen
Wat kostte taakveld
Begraafplaatsen
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
934
572
561
382
381
380
Baten
-967
-599
-578
-416
-416
-414
Saldo taakveld
-33
-27
-18
-34
-34
-34
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Begraafplaatsen € 9 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
9
I
Totaal
9
Taakvelden
Taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Portefeuillehouder: S.T. Klein - De Jong
Doel 1
In 2017 stimuleren we de verkoop van bedrijventerrein Doejenburg II. Dit doen we in relatie met het taakveld Economische ontwikkeling.
Wat hebben we bereikt?
Er zijn drie kavels verkocht (twee met erfpacht) op het bedrijventerrein Doejenburg II en zo'n twintig gesprekken gevoerd met geïnteresseerden, hetgeen nog kan resulteren in kavelverkoop in 2018.
De gemeenteraad stelde in december het Grondprijsbeleid en het Verkavelingsplan bedrijventerrein Doejenburg II vast. Ook is er de voorziening Verwachte verliezen grondexploitaties gevormd.We hebben de promotie voor bedrijventerrein Doejenburg II opgepakt. Dat was mogelijk dankzij de beschikbare gestelde financiën door de raad. De verkoopstimulerende maatregelen waren onder andere: plaatsing van te koop-borden, vernieuwing van de website, betalen voor enkele verplichte onderzoeken voor bedrijven die zich er willen vestigen.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Wat kostte taakveld
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
849
9.929
11.223
390
330
312
Baten
-105
-224
-1.364
-153
-133
-114
Saldo taakveld
744
9.705
9.859
238
198
198
Verschillenanalyse
Saldo taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur € 154 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Minder grondverkoop.
40
I
Minder kosten in 2017 gerealiseerd door aangepaste fasering Doejenburg.
106
I
Extra verlies als gevolg van hertaxaties gronden
220
Totaal
106
260
Taakvelden
Taakveld Afval
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
We maken de inzameling van afvalinzameling nog duurzamer door de hoeveelheid restafval te verminderen. In 2017 wordt het nieuwe beleidsplan afval voorgelegd aan de deelnemende gemeenten van de Avri.
Wat hebben we bereikt?
In maart stelde het algemeen bestuur van Avri nieuw afvalbeleid vast. De belangrijkste doelstelling is het terugwinnen van meer grondstoffen, zodat er minder restafval ontstaat. Op dit moment produceert een gemiddelde inwoner in Rivierenland ongeveer 134 kilo restafval per jaar. In 2020 moet dit gedaald zijn naar 75 kilo. Dit levert per jaar in totaal naar schatting 11 miljoen kilo extra aan herbruikbare grondstoffen op.Wat waren de belangrijkste risico's en ontwikkelingen in 2017? Welke zien we richting de toekomst?
In 2017 is het nieuwe beleid Omgekeerd inzamelen aangenomen. Risico hierbij was verdeeldheid onder de gemeenten. Uiteindelijk is het met grote meerderheid aangenomen. In 2018 werken we dit verder uit.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
- de omvang van het huishoudelijk restafval: 118 kg per inwoner in 2016
- U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Afval
Wat kostte taakveld
Afval
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
1.501
1.648
1.652
1.730
1.784
1.808
Baten
-1.704
-1.871
-1.874
-1.964
-2.022
-2.049
Saldo taakveld
-203
-223
-221
-234
-238
-242
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Afval € 2 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
2
I
Totaal
2
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
Taakvelden
Taakveld Crisisbeheersing en Brandweer
Portefeuillehouder: J.A. de Boer MCs
Doel 1
De bezetting van functionarissen binnen de regionale crisisbeheersing garanderen.
Wat hebben we bereikt?
Ondanks verloop leveren we genoeg opgeleide en geoefende medewerkers met een rol in de crisisbeheersing.Doel 2
De functionarissen binnen de regionale crisisbeheersing opleiden en geoefend houden.
Wat hebben we bereikt?
Alle functionarissen voldoen aan de oefenverplichting vanuit de veiligheidsregio.Doel 3
Brandweerzorg (repressief en preventief) op peil houden door middel van samenwerking binnen de veiligheidsregio.
Wat hebben we bereikt?
Brandweerzorg blijft lokaal georganiseerd met behulp van de vrijwilligers.Wat waren de belangrijkste risico's en ontwikkelingen in 2017? Welke zien we richting de toekomst?
- Het vinden van geschikte vrijwilligers voor de lokale brandweerposten blijft een uitdaging.
- De brandweer is onderdeel van de Veiligheidsregio Gelderland - Zuid (VRGZ). De VRGZ maakt momenteel een organisatieontwikkeling mee.
- Er wordt toegewerkt naar operationele grenzen, waarbij de oude gemeentegrenzen worden losgelaten. De burger krijgt daarmee het snelste hulp.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Crisisbeheersing en Brandweer
Wat kostte taakveld
Crisisbeheersing en Brandweer
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
1.902
1.908
1.907
1.923
1.923
1.923
Baten
-6
-17
-14
-20
-20
-20
Saldo taakveld
1.896
1.891
1.892
1.903
1.903
1.903
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Crisisbeheersing en Brandweer € 1 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
1
I
Totaal
1
Taakvelden
Taakveld Openbaar vervoer
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
We houden het openbaar vervoer zo veel als mogelijk is in stand. We bieden passend vervoer aan daar waar het openbaar vervoer niet volstaat. Dit doen we door het faciliteren van de basismobiliteit. Basismobiliteit biedt inwoners die niet zelfstandig kunnen reizen de mogelijkheid om zich te verplaatsen. Mensen die hiermee reizen, reizen met een WMO pas. Andere inwoners kunnen ook gebruik maken van de basismobiliteit.
Wat hebben we bereikt?
Met de provincie Gelderland zijn afspraken gemaakt dat we aanpassingen binnen het openbaar vervoer in een vroegtijdig stadium in regionaal verband bespreken.Wat waren de belangrijkste risico's en ontwikkelingen in 2017? Welke zien we richting de toekomst?
Er waren geen risico' s of ontwikkelingen.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Openbaar vervoer
Wat kostte taakveld
Openbaar vervoer
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
22
14
13
4
4
4
Baten
-47
-17
-17
-17
-17
-17
Saldo taakveld
-24
-3
-3
-13
-13
-13
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Openbaar vervoer € 0
Voordeel
Nadeel
I/S
Geen afwijking.
Totaal
Taakvelden
Taakveld Riolering
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
Nederland leeft met water. We krijgen het en we gebruiken het. En dan willen we er vanaf.
Daar zorgt de gemeente voor: het stedelijk waterbeheer. Stedelijk waterbeheer draagt bij aan de volksgezondheid en leefbaarheid (droge voeten). De gemeente moet afvalwater, regenwater en grondwater doelmatig inzamelen en transporteren.- Treffen van maatregelen om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.
- Zorgdragen voor de inzameling en verwerking van afvloeiend hemelwater, voor zover burgers en bedrijven zich daar redelijkerwijs niet van kunnen ontdoen.
- Zorg dragen voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt binnen de gemeente.
Wat hebben we bereikt?
We hebben in 2017 geen klachten over grondwater ontvangen. Conform de beleidskeuze in het GRP voeren we dan geen verdere acties uit.Voor stedelijk afvalwater en hemelwater maken we beide gebruik van het rioolsysteem. Daarin voerden we het regulier onderhoud uit. We renoveerden en vervingen pompen. Verder hebben we kleine schades aan riolen hersteld (voornamelijk inlaten). Dit was de laatste slag in de aanpak die we sinds 2013 uitvoerden: vervanging, 'relining', deelrenovaties en klein herstel van buitenaf. Tot slot, hebben we planmatig riolering geïnspecteerd.
De doelmatigheid willen we verder verbeteren, daarom maakten we de volgende stappen:
- Voor reiniging van de riolering zijn we overgestapt op het principe dat we reinigen als beheermaatregel zien. We reinigen dus niet meer 'frequentiegestuurd', maar zo goed mogelijk op basis van vervuiling. Hieruit blijkt dat we minder riolen hoeven te reinigen. Dit leidt vooralsnog niet tot lagere beheerkosten. Dat komt doordat we meer vooraf moeten inspecteren. Verder fragmenteert het areaal, dat leidt tot een hogere meterprijs. Daarentegen krijgen we wel meer inzicht in het stelsel.
- Op het gebied van bedrijfsvoering ontwikkelden we verder door op het gebied van onderhoudsmanagement van de gemalen.
- Ook maakten we stappen in het meten aan de riolering. We zien hierdoor de eerste besparingen, doordat we in vroegtijdig stadium onregelmatigheden constateren en herstellen.
Wat waren de belangrijkste risico's en ontwikkelingen in 2017? Welke zien we richting de toekomst?
In 2018 maken we inzichtelijk waar de grootste risico's liggen rondom de klimaatontwikkelingen (hevige neerslag).
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Riolering
Wat kostte taakveld
Riolering
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
2.977
2.484
2.481
2.247
2.247
2.290
Baten
-3.008
-2.597
-2.601
-2.597
-2.597
-2.639
Saldo taakveld
-31
-113
-120
-350
-350
-350
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Riolering € 7 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
7
I
Totaal
7
Taakvelden
Taakveld Milieubeheer
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
Het programma voor de leefomgeving
Het uitgangspunt voor het programma voor de leefomgeving blijft: de gemeente levert de 'basis', inwoners leveren de 'plus'. In 2017 willen we vooral succesvolle initiatieven als BV Buren verbreden naar andere dorpen.Tot slot willen we (binnen en buiten het gemeentehuis) beter bekendmaken wat gemeenten en inwoners al samen doen. Zo maken we het voor individuele inwoners gemakkelijker om aan te haken bij een bestaand initiatief.
Wat hebben we bereikt?
In het kader van het programma voor de leefomgeving hebben we de volgende acties uitgevoerd:- We zijn gestart met het proces naar een meerjarenprogramma voor de leefomgeving. In 2017 is met de raad, organisatie, inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners toegewerkt naar een programma-aanpak voor de leefomgeving. In verschillende sessies is gesproken over doelen en ambities voor de thema's duurzaamheid, gezondheid, vitaliteit, zelfredzaamheid en veiligheid. Dit proces zetten we in 2018 voort.
- In het kader van het programma voor de leefomgeving, binnen het thema milieubeheer en duurzaamheid, hebben we de volgende activiteiten uitgevoerd:
- Groepen buurtjutters haalden zwerfafval op
- We leverden een bijdrage aan de realisatie van zingende prullenbakken, een prijsvraaginzending door scholieren in onze gemeente;
- Tijdens de Nacht van de Nacht op 10 oktober we ervoor gezorgd dat de aanlichting van de kerktorens uitgeschakeld werd;
- We ondersteunden het regionaal centrum voor natuur en milieu-educatie (NME Betuwe) financieel;
- We maakten energielessen op een aantal basisscholen mogelijk en droegen daarmee bij aan bewustwording en energiebesparing thuis en op school.
Doel 2
Toezicht en handhaving, vergunningverlening
Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) voert voor gemeenten de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving (VTH) uit. We maken elk jaar werkafspraken met de ODR. Deze stuurt het college begin 2017 ter kennisname naar de gemeenteraad.Wat hebben we bereikt?
In 2017 zijn er meer vergunningen afgegeven dan voorzien. Dit komt met name omdat de bouwsector groeit, waardoor er meer aanvragen binnenkwamen. De ODR heeft hard gewerkt om het werk binnen de beschikbare uren uit te voeren. Het werkprogramma is in 2017 uitgevoerd binnen budget.Wat waren de belangrijkste risico's en ontwikkelingen in 2017? Welke zien we richting de toekomst?
Geen bijzonderheden.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
- het percentage hernieuwbare energie: 48,1% in 2016.
- Klik hier voor meer cijfers over energie en klimaat.
- U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Milieubeheer
Wat kostte taakveld
Milieubeheer
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
120
97
105
215
201
181
Baten
-86
-55
-62
-55
-55
-55
Saldo taakveld
33
42
43
160
146
126
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Milieubeheer € 1 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
1
I
Totaal
1
Taakvelden
Taakveld Parkeren
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
We willen de verantwoordelijkheid van inwoners en ondernemers voor parkeerplaatsen vergroten. Dat doen we onder andere door parkeren bij nieuwbouw en bij bedrijventerreinen grotendeels op eigen terrein plaats te laten vinden.
Wat hebben we bereikt?
Bij nieuwe ontwikkelingen berekenen we op basis van de ingediende plannen de parkeervraag. Bij de berekening van de parkeervraag houden we rekening met parkeren op eigen terrein.Wat waren de belangrijkste risico's en ontwikkelingen in 2017? Welke zien we richting de toekomst?
Er zijn geen risico' s en ontwikkelingen.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Parkeren
Wat kostte taakveld
Parkeren
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
1
1
0
1
1
1
Baten
0
-1
0
0
0
0
Saldo taakveld
1
0
0
1
1
1
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Parkeren € 0
Voordeel
Nadeel
I/S
Geen afwijking.
Totaal
Verbonden partijen
Totale lasten
€ 31.991.639