Wat wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
Doelen
1. Het gebiedsteam Stib ontwikkelt zich tot een goed bekend en laagdrempelig aanspreekpunt
Wat wilden we bereiken?
Het gebiedsteam Stib ontwikkelt zich tot een goed bekend en laagdrempelig aanspreekpunt voor inwoners met een hulpvraag in het sociaal domein. Stib sluit aan op ontwikkelingen in de kernen en in de samenleving, legt verbindingen en werkt samen, levert maatwerk en besteedt aandacht aan preventie en vernieuwing van de zorg.
Wat hebben we bereikt?
Uit het cliëntervaringsonderzoek blijkt dat de bekendheid van Stib in 2017 iets is toegenomen. Er zijn meer voorliggende voorzieningen en die worden ook vaker gebruikt. Het aansluiten op ontwikkelingen in de kernen blijft een ontwikkelpunt. We maakten daarvoor in 2017 wel een aanzet door een dataset op te bouwen voor het sociaal domein. Deze dataset zal in 2018 klaar zijn. Dan kijken we ook hoe die dataset een impuls kan geven aan het kerngericht werken.
2. toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties
Wat wilden we bereiken?
We werken aan toekomstbestendige maatschappelijke accommodaties, die afgestemd zijn op de behoeften aan ontmoeting en maatschappelijke activiteiten.
Wat hebben we bereikt?
We zijn met de verschillende verenigingen van de dorpen Maurik, Eck en Wiel en Rijswijk in gesprek gegaan. Het doel van dit gesprek was om te komen tot een efficiënt gebruik van maatschappelijke accommodaties, waarbij de maatschappelijke functie leidend is. Op basis van dit gesprek nam de raad een besluit over de accommodaties in die kernen.
3. Economisch zelfstandige inwoners
Wat wilden we bereiken?
We zorgen ervoor dat inwoners die zijn aangewezen op de Participatiewet zo snel mogelijk weer economisch zelfstandig worden.
Wat hebben we bereikt?
We verwachtten dat in 2017 het aantal inwoners met een bijstandsuitkering zou stijgen. Dat komt, omdat de Wajong is afgesloten en deze inwoners nu instromen in de Participatiewet. Ook kregen we te maken met een extra toestroom van nieuwe statushouders. Daarnaast stroomden echter meer mensen uit naar werk dan verwacht. Daardoor bleef het aantal bijstandsuitkeringen vrij constant.
4. Verbeteren de gemeentelijke dienstverlening
Wat wilden we bereiken?
We verbeteren de gemeentelijke dienstverlening met een nieuwe website.
Wat hebben we bereikt?
In juli 2017 lanceerden we de nieuwe website www.buren.nl en eind december voerden we iBurgerzaken in. Klanten kunnen nu meer op digitale wijze gebruikmaken van onze dienstverlening, waardoor een bezoek aan het gemeentehuis niet meer nodig is. Hierdoor is onze dienstverlening verder uitgebreid.
De website ontwikkelen we de komende jaren verder door. Uitgangspunt voor deze ontwikkeling is de behoefte van de klant.
In juni 2015 stelde de raad de uitgangspunten van een tevreden klant (dienstverlening op maat als kaders voor de gemeentelijke dienstverlening 2015 - 2017) vast. Herijking van deze uitgangspunten is voor 2018 wenselijk door een nieuwe gemeenteraad, een nieuw college en de maatschappelijke ontwikkelingen.
Prestaties
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de taakvelden vindt u een specifieke toelichting op de prestaties die we in 2017 leverden.
Voortgang belangrijke ontwikkelingen
Ontwikkelingen
Toelichting
Bij de uitvoering van Wmo en Jeugdwet vraagt de zoektocht naar een goede werkwijze ook in 2017 de nodige aandacht. "Maatwerk" bieden per inwoner betekent dat we op basis van de ervaringen regelmatig zaken aanpassen. Daarbij proberen we ook aan te sluiten op actuele ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling (vergrijzing), specifieke problematiek in bepaalde gebieden (kerngericht werken) en/of veel voorkomende problemen (bijvoorbeeld echtscheidingen). In de eerste jaren na invoering van de nieuwe Wmo en Jeugdwet lag het accent op voortzetting van de zorg en het regelen van een goede digitale administratie. In 2017 en de daarop volgende jaren verschuift de aandacht naar preventie en vernieuwing van de zorg.
Wat is de status van deze ontwikkeling?
In 2017 investeerde de gemeente in een aantal vrij toegankelijke voorzieningen. Inwoners die tijdelijke ondersteuning nodig hebben, kunnen daar gebruik van maken. Deze voorzieningen moeten de vraag naar duurdere vormen van zorg af laten nemen.
Toelichting
De rode draad in zowel hulpverlening als bewonersparticipatie is de versterking van de eigen kracht van inwoners en hun netwerk. We onderzoeken hoe we beter kunnen aansluiten op de vraag en verwachting van inwoners. En we streven naar partnerschap; het ontwikkelen van activiteiten samen met inwoners vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid voor de leefbaarheid in de kernen.
Wat is de status van deze ontwikkeling?
De medewerkers van het Stib kregen een aanvullende training in gesprekstechnieken. De technieken zijn er op gericht om de eigen kracht aan te spreken bij mensen die met een hulpvraag aankloppen bij de gemeente. Een voorbeeld van eigen kracht in de kernen is Het Mantelpunt in Kerk-Avezaath, een initiatief van inwoners uit deze kern.
Toelichting
In de gemeente Buren zijn tal van maatschappelijke accommodaties. Sommige worden druk gebruikt, andere minder. Sommige panden zijn in goede staat, andere moeten eigenlijk worden vernieuwd. De vraag is hoe we zorgen dat er in de toekomst voldoende faciliteiten zijn voor de gewenste maatschappelijke functies. Daarvoor maken we in samenwerking met betrokkenen een plan.
In het basisonderwijs zien we een terugloop van het aantal leerlingen, omdat er minder kinderen worden geboren. Dat heeft onder andere gevolgen voor de schoolgebouwen. Ook dat is onderdeel van het plan.
Wat is de status van deze ontwikkeling?
We voerden in de kernen Maurik, Eck en Wiel en Rijswijk gesprekken over behoefte en gebruik van maatschappelijke accommodaties. Op basis van die gesprekken nam de raad een besluit over het maatschappelijk vastgoed in deze kernen.
Samen met onderwijspartners zijn we in gesprek over de verwachte ontwikkeling in leerlingaantallen. Dit is een onderdeel van de voorbereiding van het Integraal Huisvestingsplan (IHP). In Erichem fuseerde een basisschool met de school in Kerk-Avezaath. De fusieschool is in de laatste plaats gevestigd.
Toelichting
Bij de Participatiewet zien we een toename van mensen met een (te) grote achterstand op de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld statushouders die nog geen Nederlands speken of ouderen met een arbeidsbeperking. We voorzien dat dit (landelijk) leidt tot een groei van het aantal mensen met een uitkering.
Wat is de status van deze ontwikkeling?
Het aantal bijstandsuitkeringen bleef vrij constant. In 2017 startten we met een pilot specifiek gericht op statushouders. Het doel van de pilot is om statushouders sneller te laten integreren in de samenleving en te leiden naar werk.
Toelichting
Door de groei van het aantal statushouders in Nederland moet ook Buren meer statushouders huisvesten en laten inburgeren. Door een gering aanbod van sociale huurwoningen, wordt het moeilijker om tijdig voldoende woningen beschikbaar te krijgen.
Wat is de status van deze ontwikkeling?
In 2017 voldeden we volledig aan de opgelegde taakstelling van het Rijk. We vestigden alle aan ons toegewezen statushouders in samenwerking met de woningcorporaties.
Wat heeft het gekost?
Tabel 1: de inkomsten / uitgaven van het programma
Hieronder vindt u het financieel overzicht voor dit programma. U vindt hier de totale uitgaven en inkomsten van het programma in een meerjarig perspectief. Ook kunt u de uitgaven en inkomsten van de taakvelden openen. Verder vindt u de incidentele uitgaven en inkomsten horende bij dit programma en een overzicht van de reserves die aan dit programma zijn gekoppeld.
(x € 1.000)
Werkelijk 2016 | Begroot 2017 | Werkelijk 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 19.851 | 21.168 | 21.210 | 21.161 | 21.056 | 20.833 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inkomsten | -5.287 | -4.711 | -4.953 | -4.827 | -4.688 | -4.612 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo programma | 14.564 | 16.457 | 16.257 | 16.334 | 16.368 | 16.222 |
Tabel 2: de incidentele inkomsten en uitgaven van het programma
(€ x 1.000,-)
Toelichting | Begroot 2017 | Werkelijk 2017 | ||
---|---|---|---|---|
Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | |
Verkiezingen | 618 | 36 | ||
Innovatiebudget Jeugd/ Mwo | 200 | 115 | ||
Inzet personeel sociaal domein | 396 | 370 | ||
Eindafrekening Werkzaak 2017 | - 314 | |||
Saldo uitgaven programma | 19.954 | 1.214 | 21.003 | 207 |
Eindafrekening solidariteit 2016 Jeugd | 0 | - 189 | ||
Saldo inkomsten programma | - 4.711 | 0 | - 4.764 | - 189 |
Tabel 3: de reserves die horen bij het programma
(x € 1.000,-)
Stand reserves per 31/12 | Werkelijk | Werkelijk | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Maatschappelijke investeringen | 110 | 110 | 110 | 110 | 110 | 110 |
Deelfonds sociaal domein | 3.068 | 3.152 | 3.043 | 2.945 | 2.923 | 2.923 |
Hieronder vindt u het financieel overzicht voor dit programma. U vindt hier het saldo van het programma in een meerjarig perspectief.
Taakvelden
Selecteer een score om de taakvelden te filteren
Taakvelden
Informatie invloed-ambitie-matrix
De jaarstukken van Buren bestaat uit 3 programma's en bijna 50 taakvelden. De gemeenteraad wilde aan kunnen geven bij welke taakvelden zij 'vinger aan de pols' wilde houden. Zo kan de raad beter sturen op taakvelden waar hij dat belangrijk vindt.
Daarvoor ontwikkelden wij de invloed-ambitie-matrix. Daarin geeft de organisatie aan hoeveel (wettelijke) speelruimte de gemeente binnen dit taakveld heeft. De gemeenteraad geeft aan hoeveel ambitie zij heeft op elk taakveld; en dus, hoeveel informatie zij over dat taakveld wenst te ontvangen.
De positie van een taakveld in de matrix bepaalt dus de hoeveelheid (sturings)informatie die de raad krijgt voorgeschoteld. Wanneer een taakveld hoog scoort op zowel ambitie als invloed krijgt de raad meer informatie, dan bij een taakveld dat laag scoort op zowel ambitie, als invloed.
Taakvelden
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie
Portefeuillehouder: D.J. Russchen / S.T. Klein - De Jong
Doel 1
Inwoners komen meer aan zet bij preventie, informele hulp en ondersteuning.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 bouwden we verder aan een samenhangende set van vrij toegankelijke interventies (door de inzet van de jeugdverpleegkundigen, jongerenwerkers en Humanitas). In 2017 zagen we ook dat de partijen die deze interventies uitvoeren elkaar steeds beter weten te vinden. Door dat samenspel slaagden we er steeds beter in om de inzet van zware hulptrajecten te vermijden.Doel 2
Er is meer samenhang in de beroepsmatige ondersteuning aan de collectieve redzaamheid.
Wat hebben we bereikt?
We steken in op ingrijpende levensgebeurtenissen, bijvoorbeeld het verlies van een baan of een echtscheiding. Daardoor slagen we erin om de interventies meer in samenhang uit te voeren.
We continueerden de gemeentelijke bijdrage aan Het Mantelpunt in Kerk-Avezaath. Zo kunnen we onderzoeken in hoeverre dit project en bijdrage levert aan een laagdrempelige toegang tot zorg.Doel 3
We werken aan een toekomstbestendig bestel van accommodaties.
Wat hebben we bereikt?
- Het onderzoek naar de accommodaties in cluster Maurik, Eck en Wiel en Rijswijk is afgerond. De raad besloot in juni 2017om het aantal vierkante meters in dit cluster te verminderen.
- We bespreken met verenigingen die nu gebruik maken van dorpshuis 't Klokhuis over andere huisvesting.
- Het doel is om minder accommodaties in te zetten voor maatschappelijke functies.
- We troffen voorbereidingen voor het afstoten van dorpshuis 't Klokhuis.Doel 4
We ontwikkelen van een vorm van collectief vervoer (met professionele of vrijwillige chauffeurs).
Wat hebben we bereikt?
- Het nieuwe systeem voor basismobiliteit (Versis) startte in januari 2017.
- In Buren is AutoMaatje actief. Inwoners kunnen gebruikmaken van vrijwillige chauffeurs en hun auto.Doel 5
We voldoen aan onze wettelijke verplichting om statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) te huisvesten.
Wat hebben we bereikt?
We hebben aan onze wettelijke taakstelling voldaan.Prestatie 1
We ontwikkelen een aanpak waarbij we inwoners als partners aanspreken. Op basis van wat inwoners willen en kunnen, ontwikkelen we vormen van informele hulp en ondersteuning.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Ouders met jonge kinderen volgden de training Pittige jaren. Het doel van de training was het versterken van de opvoedkundige vaardigheden van deze ouders (verslag over 2017 is nog niet binnen).
- Een vrijwilliger van Homestart begeleidde tien gezinnen. Het doel van deze begeleiding was het versterken van eigen kracht, vergroten van het netwerk en het aanbrengen dagritme en structuur.
- Dappere Dino's: een training voor kinderen die last hebben van problemen rondom echtscheidingen.
- Thuisbegeleiding: een vorm van begeleiding voor gezinnen met meerdere problematieken. Het doel was het versterken van eigen kracht en het zelfoplossend vermogen. Door thuisbegeleiding in te zetten voorkomen wij inzet van dure, specialistische zorg.
- Gezins- en opvoedcoach. Een jeugdverpleegkundige begeleidde en coachte gezinnen met zéér jonge kinderen om hun opvoedkundige vaardigheden te stimuleren.
- Begeleide omgangsregeling: begeleiding van ouders bij het vormgeven van een omgangsregeling bij problematische echtscheidingen.
- Jongerencoaching: het begeleiden en coachen van jongeren met diverse problemen op het gebied van dagbesteding, sociale contacten om problematisch gedrag te voorkomen of verminderen.Prestatie 2
De gemeente zal vaker volgend zijn op lokale ontwikkelingen. Een manier om preventief effectief te zijn is door aan te sluiten op ingrijpende gebeurtenissen die mensen meemaken. In 2017 willen we meerdere keren met de raad in gesprek over het onderwerp preventie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Professionals werken meer samen (TB'ers werken samen met opvoedcoaches).
- Alle inwoners van de gemeente kregen een zogenaamde 'geldkrant' met daarin tips en informatie over hulp en ondersteuning op het gebied van financiële problemen.
- Trainingen door medewerkers van Stib en W&I aan inwoners met dreigende schulden als gevolg van ingrijpende gebeurtenissen (echtscheiding, baan kwijt). Het doel was hen te helpen om eruit te komen met hun inkomen.
- We deden een tussenevaluatie van de functie Dorpscontactpersoon in Kerk-Avezaath.
- Op basis van de tussenevaluatie besloten we de gemeentelijke bijdrage aan het project 'Het Mantelpunt' voorlopig te continueren.
- Ook organiseerden we twee informatiemomenten voor de raad over 'Jeugd en preventie' en over de ontwikkelingen in het sociaal domein.
- We hadden regelmatig contacten met de signaleringsgroepen en Whatsapp-groepen.
- We hielden een gespreksronde met de dorpsorganisaties.Prestatie 3
We willen dat het wijkteam Stib zo goed mogelijk samenwerkt met de maatschappelijke partners. Een van de middelen is dat we professionals die onderdeel zijn van Stib zo veel mogelijk aanspreken op het eigen specialisme. Daarnaast geven we professionals ruimte om te handelen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De medewerkers van het Stib hebben (en houden) een generalistische aanpak. Dat betekent dat de medewerkers in staat om in gesprek met inwoners problemen te herkennen, die geen onderdeel zijn van de expertise van die betreffende medewerker.
Daarnaast benadrukken en ontwikkelen we in het Stib met name ook de expertise van de medewerkers op specifieke onderwerpen.Prestatie 4
In meerdere clusters passen we de functiecirkel toe om te bepalen of de accommodaties passen bij de behoefte van het betreffende cluster. De uitkomst vertalen we in een voorstel aan de raad.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2017 nam de raad een besluit over cluster Maurik, Eck en Wiel en Rijswijk.
- We evalueerden het eerste deel van het project.
- We namen maatregelen voor verbetering van de aanpak.
- We zijn in gesprek met de verenigingen van 't Klokhuis over herhuisvesting.Prestatie 5
Vanaf 1 januari 2017 voert de regio Rivierenland basismobiliteit voor ons uit. We hebben dan een vorm van vervoer voor mensen die minder mobiel zijn. Dit is een basisvoorziening die we de komende jaren beter af gaan stemmen op de behoefte van onze inwoners.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2017 startte Versis, het regionale systeem voor basismobiliteit.
- In regionaal verband spraken wij over de mogelijkheid om het leerlingenvervoer in te voegen bij Versis.Prestatie 6
In 2017 onderzoeken wij of er behoefte is aan vervoersvormen die een aanvulling zijn op het bestaande aanbod.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2017 voerden wij een aantal gesprekken over aanvullend vervoer voor de inwoners. Met de provincie, innoverende bedrijven, vervoerders en Welzijn Rivierstroom spraken wij over mogelijke initiatieven. Dit leidde in 2017 niet tot concrete plannen.Prestatie 7
We maken afspraken met woningcorporaties om de benodigde woonruimte voor statushouders te realiseren. Daarbij zorgen we voor hun maatschappelijke begeleiding en participatie in onze samenleving.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De gemeente organiseerde woonruimte voor alle statushouders die onze gemeente moest huisvesten.De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Samenkracht en burgerparticipatie
Wat kostte taakveld
Samenkracht en burgerparticipatie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
1.584
1.508
1.404
1.310
1.310
1.310
Baten
-96
-106
-7
-70
-70
-70
Saldo taakveld
1.488
1.402
1.397
1.240
1.240
1.240
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Samenkracht en burgerparticipatie € 5 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Klijnsma middelen
Kinderen moeten mee kunnen doen. Op sociaal en cultureel gebied, met sport en op school. Daarom stelde het kabinet in de loop van 2017 extra middelen beschikbaar om álle kinderen kansen te geven. Kinderen worden in natura geholpen, bijvoorbeeld met zwemlessen, voetbalschoenen of een fiets. De uitvoering startte pas in de loop van 2017 en wordt in 2018 structureel.62
I
Statushouders
Via de meicirculaire ontvingen we een extra bijdrage van € 220.000,- voor de huisvesting van statushouders. Deze hadden we in 2017 niet volledig nodig.56
I
Versterken nulde en eerste lijn
Voor het versterken van de nulde en eerste lijn verstrekten we een aanvullende subsidie aan STMR.47
I
Regiotaxi
De verrekening van de subsidie die we ontvingen van de provincie Gelderland is in de nieuwe afspraken verwerkt in de kosten voor de regiotaxi. De begroting 2018 is hier op aangepast.35
I
Overige kleine afwijkingen.
31
I
Totaal
118
113
Taakvelden
Taakveld Wijkteams
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
In 2017 ontwikkelen we het gebiedsteam Stib verder door. Ter voorbereiding op de transities richtten we Stib in. Nog zonder enige praktijkervaring. Inmiddels hebben we veel geleerd. Het is tijd om Stib op basis van die kennis aan te passen.
Wat hebben we bereikt?
Op basis van onze ervaringen van de eerste twee jaar, pasten we in 2017 een paar zaken aan.
Het sociaal werk kreeg een andere rol: meer buitenshuis actief (en daarmee minder binnen Stib). De kracht van sociaal werk zit in de opbouw van de samenleving en dat gebeurt vooral buiten de muren van het gemeentehuis.Doel 2
We werken aan het beter positioneren van de samenwerking met maatschappelijke partners. De gemeente kiest bewust voor samenwerking. Met partners die iets toevoegen en aanvullend zijn op wat de gemeente zelf doet en kan. In 2017 werken we aan een goede taak- en rolinvulling van het Stib en een goede samenwerking met de maatschappelijke partners van Stib.
Wat hebben we bereikt?
- In 2017 startte het netwerk Geriatrie. Daarin werken Stib, huisartsen, wijkverpleging, GGD en andere professionals samen om kwetsbare ouderen de juiste hulp te bieden.
- Samen met het (passend) onderwijs richtten wij het Dyslexieloket in. Het doel was om het proces rond indicatie en organiseren van behandeling zo goed en vlot mogelijk te laten verlopen.
- Ook organiseerden we een brede themabijeenkomst rond het thema Schulden. Naast (veel) professionals waren er ook veel vrijwilligers aanwezig. Elkaar ontmoeten en leren kennen, waren een belangrijke opbrengst van die middag.
- We verbeterden de samenwerking met Veilig Thuis door verbeteringen aan te brengen in het proces. Ook zorgden we ervoor dat er voldoende jeugdconsulenten gecertificeerd zijn om een melding te kunnen doen.
- In 2017 zijn we in gesprek gegaan met onze welzijnsorganisaties over de toekomst van sociaal werk in de gemeente Buren in combinatie met het Stib. De uitkomst van deze gesprekken vertaalden we in nieuwe kaders voor het sociaal werk. De raad nam hierover begin 2018 een besluit.
Doel 3
Voor veel inwoners is Stib nog onbekend en/of onzichtbaar. In 2017 zorgen we dat Stib meer naar buiten treedt en beter vindbaar is voor bewoners.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 pasten we de website van het Stib aan. Uit het cliëntervaringsonderzoek bleek dat de bekendheid van het Stib enigszins is toegenomen.Doel 4
We zetten meer en nadrukkelijker in op preventie. Er is nog geen tijd en gelegenheid geweest om te investeren in zaken als preventie en vroegsignalering. In 2017 gaan we hiermee aan de slag.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 maakten we het aanbod vrij toegankelijke voorzieningen groter. Vooral door in te zetten op ondersteuning voor ouders met (jonge) kinderen. De jeugdverpleegkundigen kregen meer taken (waarbij we ook investeerden in deskundigheidsbevordering om die nieuwe taken ook goed uit te kunnen voeren).
Medewerkers van het Stib kregen training om laaggeletterdheid te kunnen signaleren.Doel 5
Focus op kerngericht werken. Stib moet weten wat er lokaal speelt en daar maatwerk voor leveren.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 maakten we een eerste aanzet voor kerngericht werken. Het Jongerenwerk maakte, samen met de basisscholen, een voorlichtingsprogramma voor basisschoolkinderen over onderwerpen als 'Vuurwerk' en 'Middelengebruik'. Dat deden ze naar aanleiding van de GGD-monitor en vragen van basisscholen.Prestatie 1
Doorontwikkeling Stib
- Taken en verantwoordelijkheden medewerkers worden meer passend bij en in lijn met hun achtergrond en/of deskundigheid.
- Duidelijker onderscheid tussen ‘vraagverheldering’ en ‘regie en ondersteuning’ + investeren in
gerichte scholing en training.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben geïnvesteerd in trainingen over 'vraagverheldering' voor medewerkers van het Stib.
Medewerkers van het Stib dachten in werkgroepen na over het verbeteren van de interne werkprocessen.Prestatie 2
Samenwerkingspartners beter positioneren
- We maken aparte afspraken maken met welzijnspartners over hun bijdrage, inbreng en hun taak / rol.
- We zoeken naar andere overlegstructuren waardoor de inbreng van verschillende partners beter tot zijn recht komt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We positioneerden het welzijnswerk op een andere manier. Het sociaal werk hoeft zijn tijd nu minder te besteden aan werkoverleggen van het Stib en is nu letterlijk meer buiten te vinden, in contact met onze inwoners. Daardoor komt het sociaal werk beter tot zijn recht.
- Als gevolg van de gesprekken met het welzijnswerk ontwikkelden we een visie op het Sociaal Werk, waarover de raad in februari 2018 een besluit nam.
Prestatie 3
Stib is een begrip
- Medewerkers van Stib zijn ook buiten het gemeentehuis (meer) zichtbaar en aanwezig.
- We besteden meer aandacht aan communicatie over Stib.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het doel 'Stib is een begrip' hebben we niet bereikt. Het op orde brengen van de structuur en de werkprocessen kostten meer tijd dan we vooraf dachten.
- Wel hebben we de website aangepast.
- Medewerkers van Stib nemen deel aan verschillende overleggen, zoals het netwerk Geriatrie.
Prestatie 4
Meer en nadrukkelijker inzetten op preventie
- We verbeteren samenwerking met partners ‘in het veld’ (scholen, huisartsen en praktijkondersteuners, enzovoort). Korte lijnen zorgen dat we problemen in een vroeg stadium kunnen herkennen en dat we (gezamenlijk) verergering kunnen voorkomen.
- Uitbreiden van het aanbod van preventieve activiteiten om te voorkomen dat problemen erger of groter worden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2017 nam de inzet van Thuisbegeleiding toe. Dit is in lijn met een van de doelen van het beleidsplan Wmo/Jeugd. Namelijk het tijdig inzetten van lichtere vormen van zorg om de inzet van zware vormen van zorg vóór te zijn.
- We versterkten ook de samenwerking met onze lokale onderwijspartners, door middel van de LEA (Lokale Educatieve Agenda) én in de regio met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs (waarin scholen en gemeenten zijn vertegenwoordigd).
Prestatie 5
Kerngericht werken
- We willen informatie die er al is, zo veel mogelijk op kern-niveau/gebiedsniveau combineren
en inzichtelijk maken.
- Op basis van de informatie per kern of gebied, gaan we prioriteiten stellen en gerichter werken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2017 bereidden we een analyse voor van gegevens in het sociaal domein, met als doel een beter beeld te krijgen van de verschillen tussen de kernen. Als we de verschillen beter in beeld hebben, is het ook mogelijk om het aanbod van de gemeente op die verschillen af te stemmen.
- De eerste analyse is begin 2018 klaar.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Wijkteams
Wat kostte taakveld
Wijkteams
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
908
1.391
1.224
1.023
990
990
Baten
4
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
913
1.391
1.224
1.023
990
990
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Wijkteams € 167 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Lagere doorbelasting communicatie en ICT.
17
I
Hogere ontvangen bijdrage van het Rijk.
Bij de meicirculaire zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de decentralisaties Jeugd/Wmo. Deze middelen zijn meegenomen in de verklaring van het totale resultaat Jeugd/Wmo.202
I
Bijdrage programmabureau Jeugd/Wmo.
Dit betreffen de kosten voor de ondersteuning vanuit de regio voor onder andere de wettelijk verplichte centrale inkoop en aanbesteding van regionale en bovenregionale jeugdzorg.73
I
Doordat Stib niet meer op locatie werkte, hebben we het budget voor huur locaties niet hoeven gebruiken.
13
S
Overige kleine afwijkingen.
8
I
Totaal
240
73
Taakvelden
Taakveld Sportbeleid en activering
Portefeuillehouder: G.J. Keller
Doel 1
Elk kind is in beweging (er is aanbod en ondersteuning).
Wat hebben we bereikt?
In de afgelopen jaren was de schoolsportcoach op een aantal scholen actief. In 2017 breidden we de inzet van de schoolsportcoach uit naar alle scholen.Doel 2
Elk kind heeft de mogelijkheid om lid te worden van een sportvereniging.
Wat hebben we bereikt?
We startten in 2017 met Kansen voor kinderen. Hierbij krijgen kinderen in armoede de mogelijkheid om lid te worden van een sportvereniging.Doel 3
Elke kern/elk gebied is op sportief gebied actief.
Wat hebben we bereikt?
- We spraken in 2017 veel met de sportverenigingen over de toekomst van de sportaccommodaties.
- In 2017 besloot de gemeenteraad om in Maurik een sporthal te bouwen. Deze hal ligt straks centraal in de gemeente en is bereikbaar voor iedere inwoner van de gemeente.Prestatie 1
We zetten een sportcoach in om kinderen in beweging te krijgen. We maken waar mogelijk gebruik van lokale sportverenigingen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Op (en met) de scholen verzorgen de schoolsportcoaches een beweegprogramma.
- We startten in 2017 met de samenwerking met een aantal lokale sportverenigingen.
- In Lienden werd in samenwerking met FC Lienden de Koningsdag voor drie scholen georganiseerd.Prestatie 2
We maken een Jeugdsportfonds, zodat kinderen van ouders met een laag inkomen ook lid kunnen worden van een sportvereniging.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In september 2017 startte het Jeugdsportfonds. In drie maanden tijd werden 48 aanvragen gehonoreerd.Prestatie 3
We gaan in gesprek met inwoners om de behoefte duidelijk te krijgen. Het gebruik van de functiecirkel voor maatschappelijke accommodaties helpt hierbij. Hier ligt ook een relatie met het coalitieakkoord.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2017 deden de acht Burense voetbalverenigingen de verenigingsscan van de Gelderse Sportfederatie.
- Met de Burense voetbalverenigingen spraken wij over hun rol in de kernen.De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Sportbeleid en activering
Wat kostte taakveld
Sportbeleid en activering
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
29
4
4
0
0
0
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
29
4
4
0
0
0
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Sportbeleid en activering € 0
Voordeel
Nadeel
I/S
Niet van toepassing.
Totaal
Taakvelden
Taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
We stimuleren de keuzevrijheid en eigen regie bij van inwoners die een voorziening nodig hebben. Inwoners de mogelijkheid bieden om zelf te bepalen hoe zij hun voorziening vorm willen geven en door wie zij de voorziening willen laten leveren.
Wat hebben we bereikt?
Inwoners kregen veel keuzevrijheid bij de bepaling van hun voorziening.Doel 2
Inwoners met beperkingen kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen. De meeste mensen willen zo lang mogelijk zelfstandig wonen. Waar nodig helpen we hierbij door het aanbieden van aanpassingen of hulpmiddelen.
Wat hebben we bereikt?
We handelden hulpaanvragen af binnen de wettelijke termijn. Waar nodig boden we voorzieningen aan.Doel 3
Inwoners met beperkingen zijn zo lang mogelijk mobiel en in staat sociale contacten te onderhouden. Door een beperking kunnen mensen zich soms niet zelfstandig verplaatsen. Door het bieden van vervoersvoorzieningen maken we dit mogelijk.
Wat hebben we bereikt?
We verstrekten waar nodig vervoersvoorzieningen. Daarnaast zetten we in op uitbreiding van de algemene voorzieningen, waaronder meerdere uitleenpunten voor scootmobiels.Prestatie 1
Keuzevrijheid en eigen regie
- We stimuleren het gebruik van Persoonsgebonden budget (PGB) door praktische en financiële belemmeringen weg te nemen en meer ondersteuning te bieden.
- Als PGB geen oplossing biedt garanderen we een vangnet in de vorm van ondersteuning geregeld door de gemeente.
- In 2017 verbeteren we onze cliëntervaringsonderzoeken. We doen niet alleen het jaarlijkse onderzoek, maar we vragen onze inwoners ook tussentijds naar hun ervaringen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Inwoners kregen veel keuzevrijheid bij de bepaling van hun voorziening.
We startten met tussentijdse bevraging van onze cliënten naar hun ervaring(en) met het Stib.Prestatie 2
Inwoners met beperkingen kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen
- We bieden kwalitatief goede hulpmiddelen en aanpassingen op maat voor inwoners die dit nodig hebben.
- We investeren in voorlichting over het thema “zo lang mogelijk zelfstandig en veilig blijven wonen en het aanpassen van woningen”.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Prestatie 3
Inwoners met beperkingen zijn zo lang mogelijk mobiel en in staat sociale contacten te onderhouden
- We leveren indien nodig hulpmiddelen om inwoners te ondersteunen in hun mobiliteit.
- We leiden toe naar vervoersdiensten voor inwoners die geen gebruik kunnen maken van eigen of openbaar vervoer.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Waar nodig boden we inwoners ondersteuning bij hun hulpvraag ten aanzien van een vervoersprobleem.Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
- het aantal cliënten met een maatwerkarrangement WMO: 20 cliënten in 2017.
- Klikhier voor meer cijfers over maatschappelijke ondersteuning en zorg.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Wat kostte taakveld
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
278
472
462
610
610
610
Baten
-5
0
-6
0
0
0
Saldo taakveld
273
472
456
610
610
610
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO) € 16 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Onvoorziene grote woningaanpassing.
In de begroting houden we rekening met een gemiddeld aantal woningaanpassingen. In 2017 werden we geconfronteerd met een grote aanpassing van € 51.000,-. Hiermee overschrijden we de begroting 2017.51
I
Afkoop contract leverancier Hulpmiddelen.
Dit betreft de afkoopvergoeding na ontbinding van het contract met een leverancier na ontbinding van het contract (BW/18/02641).48
I
Lagere uitgegeven aan rolstoelen dan begroot.
19
I
Totaal
67
51
Taakvelden
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18-
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
Kinderen kunnen zich goed ontwikkelen in een veilige omgeving.
Veiligheid is één van de primaire levensbehoeften. Het gebiedsteam Stib signaleert en treedt op waar nodig. In ons jeugdbeleid staat veilig en gezond opgroeien centraal.Wat hebben we bereikt?
We handelden adequaat in situaties waar veiligheid van kinderen in het geding was. We voorkwamen dat er onveilige situaties ontstonden.Doel 2
Ondersteuning is zo licht en zo dichtbij als mogelijk.
Stib signaleert problemen tijdig en helpt gezinnen die problemen zelf op te lossen. Daar wat dit niet kan zorgt Stib voor de juiste ondersteuning.Wat hebben we bereikt?
We zetten in op de zelfredzaamheid van inwoners en gezinnen. Waar nodig boden we zorg en/of ondersteuning.Doel 3
Versterken van de samenwerking rondom jeugdigen.
Het afgelopen jaar verkende Stib de eerste vormen van samenwerking met diverse partners. De basis is gelegd. In 2017 maken we een verdiepingsslag.Wat hebben we bereikt?
We intensiveerden de samenwerking tussen het Stib en onder andere de scholen en huisartsen.Doel 4
Focus op eigen kracht.
Stib biedt ouders en jeugdigen de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe zij hun ondersteuning vorm willen geven. Zij bepalen zelf van wie zij ondersteuning ontvangen en of zij dit in de vorm van een PGB willen of niet.Wat hebben we bereikt?
In de gesprekken met ouders en jeugdigen besteedden we aandacht aan de verschillende vormen van hulp / zorg en de keuzevrijheid.Doel 5
In 2015 en 2016 faciliteerde de gemeente een aantal innovatieve zorgprojecten. In 2017 zetten we de succesvolle projecten voort. Daarnaast richten we ons op de meest voorkomende problemen waar we nog geen passend aanbod op hebben.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 gaven we vorm aan een aantal innovatieve zorgprojecten.Prestatie 1
Kinderen kunnen zich goed ontwikkelen in een veilige omgeving
- Daar waar kinderen ondersteuning nodig hebben zorgt Stib voor ondersteuning op maat.
- Alle medewerkers van Stib zijn vaardig op het gebied van signaleren en handelen bij vermoedens van kindermishandeling. Ze handelen volgens de Wet Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling en gebruiken de Verwijsindex.
- Stib heeft op casusniveau contact met Save, Veilig Thuis en het Veiligheidshuis. In 2017 investeren we in verdere samenwerking.
- De inzet van Stib is er op gericht om het aantal beschermingsmaatregelen te beperken. Dit doet Stib door zo lang mogelijk met ouders (vrijwillig kader) in gesprek te blijven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Stib realiseerde ondersteuning op maat voor minderjarigen. Medewerkers van Stib volgden de nodige scholing om hun kennis op peil te houden. Daarnaast investeerden we in verdere intensivering van de samenwerking met de netwerkpartners.Prestatie 2
Ondersteuning is zo licht en zo dichtbij als mogelijk
- Stib onderzoekt de behoefte van het gezin. We zorgen dat er voldoende en passende algemene, individuele en collectieve voorzieningen beschikbaar zijn.
- Daar waar mogelijk biedt Stib zelf kortdurende ondersteuning.
- Stib signaleerde in 2016 behoefte aan groepsactiviteiten bij onze inwoners. In 2017 werken we aan het realiseren van een collectief aanbod. Ook gaan we in 2017 bestaande initiatieven aan elkaar verbinden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Stib realiseerde de ondersteuning zo licht en zo dichtbij als mogelijk. Daarbij keken zij naar de individuele omstandigheden van het gezin.Prestatie 3
Versterken van de samenwerking binnen de keten rondom zorg
- We werken aan het samen brengen van informatie uit de domeinen zorg en veiligheid
- We maken afspraken over de samenwerking met de partners van het Jeugd Preventie Netwerk om te zorgen dat we de kennis en expertise optimaal benutten.
- In 2017 werken we actief aan het delen van kennis en expertise op het terrein van Jeugd. Dit doen we door het organiseren van drie netwerkbijeenkomsten.
- We benaderen tijdig Veilig Thuis voor advies en consultatie. We werken volgens de regionale afspraken over de overdracht van meldingen tussen Veilig Thuis en Stib.
- We nemen in 2017 het initiatief om het contact met de huisartsenpraktijken te verbeteren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De samenwerking van de keten rondom de zorg werd verder versterkt. Dit door regelmatig overleg en informatiebijeenkomsten. Daarbij besteedden we extra aandacht aan de privacy in het sociaal domein.Prestatie 4
Focus op eigen kracht
- Gezinnen mogen zelf aangeven in een familiegroepsplan welke ondersteuning zij nodig hebben en hoe zij dit willen organiseren. Als ze dit niet zelf kunnen dan biedt Stib ondersteuning.
- We stimuleren het gebruik van PGB door praktische en financiële belemmeringen weg te nemen en meer ondersteuning te bieden.
- Als PGB geen oplossing biedt garanderen we een vangnet in de vorm van ondersteuning geregeld door de gemeente.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We gaven aandacht aan de keuzevrijheid van die mensen die hulp vroegen. Daarbij lag de focus op de eigen kracht.Prestatie 5
Innovatie
- We borgen projecten die in 2016 goede resultaten hebben geboekt.
- Op het moment dat kansrijke initiatieven zich voordoen zijn we in staat deze faciliteren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De goed lopende innovatieve projecten uit 2016 continueerden we in 2017.Achtergrondinformatie
Het Rijk verplicht gemeenten beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
- het aantal jongeren met jeugdhulp: 9,7% in 2017.
- het aantal kinderen in een uitkeringsgezin: 2,52% in 2015.
- het aantal jongeren met delict voor rechter. 1,0% in 2015.
- Klik hier voor meer cijfers op het gebied van jeugd en jeugdhulpverlening.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Maatwerkdienstverlening 18-
Wat kostte taakveld
Maatwerkdienstverlening 18-
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
3.934
3.560
4.826
3.963
3.965
3.963
Baten
0
0
-189
0
0
0
Saldo taakveld
3.934
3.560
4.637
3.963
3.965
3.963
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Maatwerkdienstverlening 18 - € 1.077 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Aanpassing financieringssystematiek. In de Jeugd-ggz kwam betaling van een traject vaak pas nadat het traject was afgesloten. Dat veranderden we. We gaan, net zoals bij andere vormen van jeugdhulp, ook tijdens trajecten betalen. Daardoor hebben we (eenmalig) hogere kosten in dit jaar.
350
I
Grotere zorgvraag (stijging aantallen zorggebruik met 20% ten opzichte van 2016).
565
I
Correcties afrekeningen 2015/2016.
Met name de Jeugd-ggz bracht na administratieve afsluiting van onze jaarrekening 2016 nog een aantal afrekeningen in rekening. Hiervoor hadden we in 2015 en 2016 het positieve resultaat op de decentralisaties in de reserve sociaal domein gestort.351
I
Verrekening onderlinge solidariteit 2016.
Met de regio maakten we afspraken om de kosten van zware zorg gezamenlijk te dragen. Over 2016 hadden wij relatief veel zware zorg en hiervoor ontvangen we vanuit de regio een bijdrage.189
Totaal
189
1.266
Taakvelden
Taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
Geen jongere gaat zonder diploma van school.
Wat hebben we bereikt?
De resultaten van het handhaven van de leerplicht zijn goed. Naast de aanpak van het verzuim was er in 2017 meer aandacht voor preventie. Leerplicht en het sociaal team werken steeds meer samen om kinderen die regelmatig verzuimen in beeld te krijgen en te ondersteunen.Doel 2
Onderwijsconcepten en de huisvesting die hierbij hoort, zijn ingesteld op de trend van ontgroening.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 ontwikkelden de gemeente, de schoolbesturen en de organisaties voor kinderopvang een visie op de ontwikkeling van het kind. Ook partners vanuit de zorg waren hierbij betrokken. Daarbij kozen ze om de komende decennia een aantal kindcentra te ontwikkelen, waarbij aandacht is voor de brede ontwikkeling van kinderen. In 2017 startten we tevens met het Integraal Huisvestingsplan voor scholen. Dit volgt op de visie en biedt ruimte voor talentontwikkeling, passend onderwijs en kwaliteit van het onderwijs.Doel 3
De school krijgt een belangrijke rol in de ontwikkeling van elk kind.
Wat hebben we bereikt?
Met de schoolbesturen en de organisaties voor kinderopvang spraken wij in 2017 over de manier waarop wij willen dat kinderen in Buren zich ontwikkelen. We spraken af dat scholen zich ontwikkelen tot kindcentra. In deze centra centreren zich organisaties die actief zijn voor de brede ontwikkeling van kinderen.Doel 4
We blijven werken aan de ontwikkeling van de doorgaande leerlijn (van 0 tot 12 jaar).
Wat hebben we bereikt?
In 2017 was er vier keer overleg tussen gemeente, onderwijs en kinderopvang. Het doel van deze overleggen was de ontwikkeling van de doorgaande leerling. Dit jaar was de Burense visie op de ontwikkeling van het kind het belangrijkste onderwerp van gesprek.Doel 5
We verbeteren de mogelijkheden voor kinderen om zo dicht mogelijk bij de eigen woonplaats Passend Onderwijs te kunnen volgen.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 spraken wij in het samenwerkingsverband over de ontwikkeling van het passend onderwijs. Ook bij de vorming van de Burense visie op het kind komt de wens naar voren om in de toekomstige scholen passend onderwijs een plek te geven. Tijdens de bijeenkomsten over het nieuwe Integraal Huisvestingsplan bespreken wij dit met de schoolbesturen.Prestatie 1
De leerplichtambtenaar werkt meer samen met het gebiedsteam Stib om te voorkomen dat leerlingen uitvallen op school.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De leerplichtambtenaar neemt (als dat nodig is) deel aan casuïstiekbespreking, zodat alle benodigde kennis beschikbaar is en uitgewisseld kan worden.Prestatie 2
We ontwikkelen bouwstenen voor het Burens Basisonderwijs samen met de onderwijspartners. De bouwstenen zijn:
- het project krimp en onze scholen;
- de ontwikkeling van BasisBuren;
- effecten van passend onderwijs in onze gemeente en
- voorbereidingen voor het Integraal huisvestingsplan (IHP) in relatie met het taakveld Onderwijshuisvesting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2017 spraken wij met de drie schoolbesturen over de toekomst van het onderwijs in de gemeente. In de komende jaren werken wij dit uit voor wat betreft aanbod, passend onderwijs en de thema's veilig, gezond en kansrijk.Prestatie 3
Samen met onze maatschappelijke partners gaan we in gesprek over de ontwikkeling van integrale kindcentra. Dit zijn centra met een breder doel dan alleen leren. Ook zaken als opvang, de ontwikkeling van het kind in brede zin (bijvoorbeeld door te sporten) en ontspanning horen thuis in zo'n integraal kindcentrum.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We realiseerden in 2017 de Burense visie op het kind. Dat is de basis voor het uitwerken van een programma voor onderwijshuisvesting. Verschillende functies die voor de ontwikkeling van een kind van 0-12 jaar belangrijk zijn, willen we centreren in de kindcentra. Daarbij is een relatie met vrijetijdsbesteding, zoals sport, cultuur en natuur, van belang.Prestatie 4
We zorgen ervoor dat alle kleuters voorbereid aan het basisonderwijs kunnen beginnen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Peuters met een taalontwikkelingsachterstand kunnen een programma volgen op het gebied van taalontwikkeling.
- Peuters van ouders die eenverdiener zijn, kunnen naar de peuteropvang dankzij een subsidiebijdrage van de gemeente.Prestatie 5
We kijken naar de mogelijkheden om combinaties te maken tussen leerlingenvervoer en basismobiliteit.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2017 startten de eerste gesprekken over het invoegen van het leerlingenvervoer in Versis (basismobiliteit). Deze gesprekken voeren wij in regionaal verband.Achtergrondinformatie
- Klik hier voor het cijfer voortijdig schoolverlaters in de gemeente Buren.1,2% in 2016
- Klik hier voor meer cijfers op het gebied van onderwijs.
- Absoluut verzuim leerplicht : 4,99% in 2017
- Relatief verzuim leerplicht : 9,04% in 2017
- U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Wat kostte taakveld
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
781
797
759
849
832
850
Baten
-41
-81
-43
-81
-81
-81
Saldo taakveld
740
716
716
768
751
769
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken € 0
Voordeel
Nadeel
I/S
Niet van toepassing.
Totaal
Taakvelden
Taakveld Burgerzaken
Portefeuillehouder: J.A. de Boer MCs
Doel 1
We bieden steeds meer producten en diensten digitaal aan.
Wat hebben we bereikt?
We hebben de digitale dienstverlening verbeterd door de invoering van iBurgerzaken en het vernieuwen van de website. Daardoor kunnen onze klanten meer op digitale wijze gebruikmaken van onze dienstverlening. Hierdoor is onze dienstverlening verder uitgebreid.Doel 2
Het organiseren van de Tweede Kamerverkiezingen voor de gemeente Buren.
Wat hebben we bereikt?
De Tweede Kamerverkiezingen zijn in goede orde verlopen.Prestatie 1
In 2017 kiezen we een nieuwe applicatie voor burgerzaken en digitaliseren we de meeste gevraagde producten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2017 hebben we de applicatie iBurgerzaken aangeschaft. Inwoners kunnen online en 24/7 een aantal burgerzakenproducten aanvragen, zoals uittreksels, aangifte geboorte, huwelijken/geregistreerd partnerschap en verhuizingen.Prestatie 2
In 2017 is de Tweede Kamerverkiezing. We zorgen voor stembureaus en de verwerking van de uitslagen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2017 is de Tweede Kamerverkiezing gehouden en zijn de uitslagen verwerkt.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Burgerzaken
Wat kostte taakveld
Burgerzaken
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
806
911
930
641
610
505
Baten
-506
-469
-543
-462
-323
-247
Saldo taakveld
301
442
388
179
287
257
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Burgerzaken € 54 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Baten secretarie leges burgerzaken:
Hogere opbrengsten uittreksels. Er zijn meer uittreksels aangevraagd dan geraamd.
Hogere opbrengsten verklaring omtrent gedrag. Er worden steeds meer verklaringen omtrent gedrag door werkgevers/instanties gevraagd.7
6
I
S
Baten en afdrachten reisdocumenten:
Als gevolg van de invoering van de tienjarige geldigheidsduur voor reisdocumenten voor 18-plussers per 9 maart 2014, neemt het aantal aanvragen van deze documenten voor de komende vijf jaar af. Voor het berekenen van de effecten hiervan was een landelijke rekenmodule ontwikkeld. Bij de begroting 2017 is met deze rekenmodule het aantal aanvragen berekend en geraamd. Eind 2017 is deze rekenmodule herzien, waardoor het aantal aanvragen meer is dan bij het eerste rekenmodel. Bij de jaarrekening 2017 komt dit in beeld. Er zijn meer aanvragen afgegeven dan geraamd.
Voor de begroting 2018 is met het juiste rekenmodel berekend en is de raming hierop gebaseerd.36
I
Baten en afdrachten rijbewijzen: voor de raming van het aantal aanvragen hanteren een opgave van de RDW. Klaarblijkelijk is de prognose van de RDW niet juist. Er zijn in werkelijkheid minder aanvragen afgegeven dan geraamd.
5
I
Totaal
54
Taakvelden
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
We stimuleren keuzevrijheid en eigen regie: inwoners bepalen zelf hoe zij hun ondersteuning vorm willen geven. Zij bepalen zelf van wie zij ondersteuning ontvangen en of zij dit in de vorm van een PGB willen of niet.
Wat hebben we bereikt?
We besteedden veel aandacht aan de keuzevrijheid van de inwoners.Doel 2
We bieden ondersteuning op het terrein van zorg en welzijn aan inwoners die dat nodig hebben.
Wat hebben we bereikt?
Inwoners ontvingen de zorg en ondersteuning waar nodig.Doel 3
In 2017 ontwikkelen we een nieuw aanbod van zorg om de verschuiving van zware naar lichtere zorg verder vorm te geven.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 kwamen we niet toe aan het genereren van nieuw aanbod. In 2018 besteden we meer aandacht aan het samenspel tussen gemeente en zorgaanbieders.Doel 4
Vergroten van het bereik van de regeling chronisch zieken en gehandicapten.
Wat hebben we bereikt?
Waar mogelijk wezen we inwoners extra vaak p het bestaan van onze regeling Chronisch zieken en gehandicapten.Doel 5
We waarderen mantelzorgers voor hun inzet en stellen hen in staat hun taak vol te houden.
Wat hebben we bereikt?
We gaven aandacht aan onze mantelzorgers mede door het uitreiken van het Mantelzorgerscompliment. Daarnaast boden we mantelzorgers de mogelijkheid tot het aanvragen van vouchers voor huishoudelijke hulp, om zo hun huishouden te ontlasten.Doel 6
Veel inwoners zorgen voor iemand in hun naaste omgeving. Deze zorgtaken variëren van beperkte ondersteuning tot intensieve zorg. De gemeente heeft oog voor deze mantelzorgers. We zetten in op het ondersteunen en waarderen van mantelzorgers.
Wat hebben we bereikt?
Zie hierboven.Prestatie 1
Stimuleren van keuzevrijheid en eigen regie.
- We stimuleren het gebruik van Persoonsgebonden budget (PGB) door praktische en financiële belemmeringen weg te nemen en meer ondersteuning te bieden.
- Als PGB geen oplossing biedt garanderen we een vangnet in de vorm van ondersteuning geregeld door de gemeente.
- In 2017 verbeteren we onze cliëntervaringsonderzoeken. We doen niet alleen het jaarlijkse onderzoek, maar we vragen onze inwoners ook tussentijds naar hun ervaringen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We stimuleerden de keuzevrijheid en eigen regie: inwoners bepaalden zelf hoe zij hun ondersteuning vorm wilden geven. Zij bepaalden zelf van wie zij ondersteuning ontvingen en of zij dit in de vorm van een pgb wilden of niet.
Prestatie 2
Ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben.
- Inwoners kunnen terecht bij Stib voor hun ondersteuningsvragen op het gebied van zorg en welzijn. Stib zorgt voor een samenhangende aanpak van de problemen.
- Inwoners met schulden krijgen begeleiding bij het oplossen van de schuldenproblematiek. We proberen te voorkomen dat er nieuwe betalingsachterstanden ontstaan.
- Aan de hand van de meest voorkomende problemen (top 5) van Stib ontwikkelen we een preventief aanbod.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We besteedden extra aandacht aan de genoemde doelgroepen.Prestatie 3
Verschuiving van inzet van zware zorg naar lichtere zorg.
- Waar mogelijk zetten we tijdig in op lichte zorg. Dit om zware zorg in de toekomst te voorkomen.
- Als inzet van zware zorg nodig is zullen we dat niet laten.
- We verkennen de mogelijkheden van een nieuw aanbod. We streven naar slimme combinaties van zorgvormen en doelgroepen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Zie hierboven.Prestatie 4
Vergroten bereik regeling chronisch zieken en gehandicapten.
- Meer aandacht voor bekendheid van de regeling.
- In 2017 gaan we de criteria heroverwegen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Zie hierboven.Prestatie 5
Mantelzorgers waarderen voor hun inzet en in staat stellen hun taak vol te houden.
- We breiden de mogelijkheden van respijtzorg uit.
- Naast respijtzorg verbeteren we de laagdrempelige ondersteuning voor mantelzorgers (mantelzorgsteunpunt).
- We organiseren een activiteit rond de dag van de mantelzorg om zoveel mogelijk mantelzorgers in onze gemeente te waarderen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Zie hierboven.De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Maatwerkdienstverlening 18+
Wat kostte taakveld
Maatwerkdienstverlening 18+
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
1.764
2.591
1.968
2.995
2.997
2.995
Baten
-343
-347
-288
-347
-347
-347
Saldo taakveld
1.421
2.244
1.680
2.648
2.650
2.648
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ € 564 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Aantal mensen met een hulpvraag steeg enigszins. Ten opzichte van vorig jaar daalde het overschot, ook doordat we de begroting naar beneden hebben bijgesteld. Maar het overschot is nog altijd aanzienlijk.
Het voordeel is meegenomen in het totaal van de kosten van de decentralisaties Jeugd/Wmo voor de onttrekking van het totale resultaat aan de reserve sociaal domein.564
I
Totaal
564
I
Taakvelden
Taakveld Geëscaleerde zorg 18-
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
Jeugdigen krijgen de mogelijkheid om veilig op te groeien.
Wat hebben we bereikt?
De samenwerking tussen Veilig Thuis en Stib is verbeterd, onder meer door het maken van nieuwe samenwerkingsafspraken.Doel 2
Een jeugdige die misstappen beging, kan weer een positieve bijdrage aan de samenleving leveren.
Wat hebben we bereikt?
De jeugdreclassering functioneerde naar behoren.Doel 3
In acute situaties ontvangen gezinnen de juiste zorg en ondersteuning.
Wat hebben we bereikt?
Waar zich acute situaties voordeden, trad Stib doortastend op en paste de beschikbare interventies toe. Crisissituaties krijgen altijd voorrang, zeker wanneer de veiligheid in het geding is.Prestatie 1
Jeugdigen krijgen de mogelijkheid om veilig op te groeien
- We financieren de GGD voor de uitvoering van Veilig Thuis.
- We handhaven gemaakte (boven)regionale afspraken over het uitvoeren van de jeugdbescherming.
- We handhaven (boven)regionale afspraken over de beschikbaarheid van spoedeisende zorg die voldoet aan de eisen van de Jeugdwet.
- Op het moment dat het gebiedsteam Stib het niet lukt om in gesprek te zijn met de ouders over het bieden van veiligheid, benadert Stib tijdig de jeugdbescherming voor het inzetten van een passend traject (drang).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Veilig Thuis kreeg in 2017 aanvullende financiering.
- We maakten nieuwe samenwerkingsafspraken met Veilig Thuis.
- Er was voldoende spoedeisende zorg beschikbaar, er waren geen wachtlijsten.
- Daar waar Stib ernstige twijfels had over de veiligheid van het kind, deed Stib een interventie om een voldoende veilige situatie te creëren. Uithuisplaatsing hoort dan tot de mogelijkheden.
- Op het moment dat vrijwillige hulp in risicovolle situaties niet werkt, zet Stib als laatste mogelijkheid de beschermingstafel in.
Prestatie 2
Jeugd die een misstap beging, kan weer een positieve bijdrage aan de samenleving leveren
- De gemeente laat de jeugdreclassering uitvoeren door een gecertificeerde instelling.
- Stib helpt jeugd die uitstroomt uit de jeugdreclassering om een plek te vinden in de samenleving;
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Jeugdreclassering wordt uitgevoerd door een gecertificeerde instelling.
- Jeugd die uitstroomt uit de jeugdreclassering vond een plek in de Burense samenleving.
Prestatie 3
In acute situaties ontvangen gezinnen de juiste zorg en ondersteuning.
- Als de situatie daar om vraagt is er een plek beschikbaar waar een kind of jongere terecht kan.
- Na het inzetten van acute zorg krijgt Stib de overdracht en zorgt Stib voor de vervolgacties.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Voor alle crisissituaties vond Stib minstens een tijdelijke oplossing.
- Stib nam de regie nadat de acute zorg geregeld was en zorgde voor een structurele oplossing.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
- het aantal jongeren met jeugdreclassering: 0,3 in 2017.
- het aantal jongeren met jeugdbescherming: 0,8% in 2017.
- het percentage jongeren met een delict voor de rechter: 0,3% in 2017.
- Klik hier voor meer cijfers over jeugd en jeugdhulpverlening.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Geëscaleerde zorg 18-
Wat kostte taakveld
Geëscaleerde zorg 18-
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
281
575
618
439
439
439
Baten
-61
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
220
575
618
439
439
439
Verschillenanalyse
Saldo taakveld Geëscaleerde zorg 18- € 43 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Op dit budget staat nog een verplichting vanuit 2016. Zonder die verplichting waren we binnen het budget gebleven.
Het nadeel is meegenomen in het totaal van de kosten van de decentralisaties Jeugd/Wmo voor de onttrekking van het totale resultaat aan de reserve sociaal domein.43
I
Totaal
43
Taakvelden
Taakveld Inkomensregelingen
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
We zorgen ervoor dat inwoners die zijn aangewezen op de Participatiewet zo snel mogelijk weer economisch zelfstandig worden. Inwoners die (tijdelijk) niet genoeg inkomen hebben, ondersteunen we met een uitkering.
Wat hebben we bereikt?
We boden aan inwoners die (tijdelijk) niet in staat waren om in hun bestaan te voorzien:
- mogelijkheden en stimulansen voor re-integratie op de arbeidsmarkt en participatie en/of;
- een periodieke en/of incidentele uitkering.Prestatie 1
We verstrekken een uitkering aan inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn om in hun eigen bestaan te voorzien.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2017 voerden we de Participatiewet en aanverwante regelingen zowel rechtmatig als doelmatig uit. Het foutpercentage over de uitvoering bleef beneden de (wettelijke) grens van 1%.Prestatie 2
Aan de beginnende of gevestigde zelfstandige geven we (onder bepaalde voorwaarden) bijstand voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2017 voerden we het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz) zowel rechtmatig als doelmatig uit. Het foutpercentage over de uitvoering bleef beneden de (wettelijke) grens van 1%.Prestatie 3
Inwoners die afhankelijk zijn van een laag inkomen kunnen extra geld krijgen voor bijzondere- en noodzakelijke kosten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We verstrekten een gerichte financiële bijdrage voor bijzondere en noodzakelijke kosten aan inwoners van de gemeente Buren die (tijdelijk) afhankelijk waren van een laag inkomen.Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
- het aantal banen: 487,3 per 1.000 inwoners in 2017.
- het aantal re-integratievoorzieningen:7,0 per 1.000 inwoners in 2017.
- het aantal personen met een bijstandsuitkering: 14,4 per 1.000 inwoners in 2017.
- het percentage werkloosheid: 4,8 procent in 2016.
- het percentage jeugdwerkeloosheid: 1,41% in 2015.
- het aantal kinderen in een uitkeringsgezin: 2,52% in 2015.
- Klik hier voor meer cijfers over werk en voorzieningen.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Inkomensregelingen
Wat kostte taakveld
Inkomensregelingen
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
4.874
4.822
4.872
4.793
4.795
4.793
Baten
-3.851
-3.708
-3.874
-3.867
-3.867
-3.867
Saldo taakveld
1.023
1.114
998
926
928
926
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Inkomensregelingen € 116 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Het Rijksbudget werd naar boven bijgesteld
73
Minder uitgaven aan woninginrichtingen statushouders dan begroot
21
Overige kleine afwijkingen.
22
Totaal
116
- Het Rijk verplicht gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Taakvelden
Taakveld Volksgezondheid
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
We bevorderen de gezondheid van onze inwoners, bestrijden infectieziekten en zorgen ervoor dat gevolgen bij rampen zo veel mogelijk beperkt blijven.
Wat hebben we bereikt?
We proberen een gezonde leefstijl bij ouderen te bevorderen. Er zijn heldere afspraken met gezondheidspartners (GGD, (huis)artsen etc.) over taken en verantwoordelijkheden voor het geval er zich een ramp voordoet of er een infectieziekte uitbreekt.Prestatie 1
Onze inwoners krijgen informatie over een gezonde leefstijl en we zorgen ervoor dat zoveel mogelijk kinderen worden ingeënt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Alle kinderen krijgen vaccinaties aangeboden. Meer dan 90% van de kinderen in onze gemeente is ingeënt. Ook krijgen ouderen en kinderen informatie over een gezonde leefstijl.Prestatie 2
In 2017 onderzoekt en rapporteert de GGD over het de gezondheid van ouderen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De GGD heeft de gezondheid van ouderen onderzocht en daarover gerapporteerd aan de gemeente.Prestatie 3
De GGD en STMR volgen en signaleren voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze kinderen en ouderen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2017 leverde de GGD de uitkomsten van de Volwassenen – en Ouderenmonitor op. In het najaar van 2017 werd de Kindermonitor uitgevoerd. De resultaten daarvan komen in 2018 beschikbaar. De STMR voerde alle werkzaamheden uit volgens de afspraken en zij werken nauw samen met de GGD.Prestatie 4
We hebben afspraken met de GGD, huisartsen en RIVM over rollen en taken als er uitbraak van een infectieziekte dreigt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Er waren op deze prestatie geen aanvullende acties nodig.Prestatie 5
We geven de GGD opdracht om de inspecties uit te voeren. Alle kinderdagverblijven, gastouders en peuterspeelzalen krijgen regelmatig een inspectie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De GGD heeft de kinderdagverblijven, gastouders en peuterspeelzalen volgens afspraak geïnspecteerd.De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Volksgezondheid
Wat kostte taakveld
Volksgezondheid
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
985
1.048
1.043
1.082
1.082
1.082
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
985
1.048
1.043
1.082
1.082
1.082
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Volksgezondheid € 5 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
5
I
Totaal
5
Taakvelden
Taakveld Cultuurpresentatie -prod. -participatie
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
Culturele verenigingen zijn sterk en zelfstandig.
Wat hebben we bereikt?
De situatie op het gebied van culturele verenigingen was min of meer stabiel.Doel 2
We houden het aantal kunstwerken in de openbare ruimte in stand; er komt niks bij en er gaat niks af.
Wat hebben we bereikt?
Het aantal kunstwerken in de openbare ruimte bleef stabiel.De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Cultuurpresentatie -prod. -participatie
Wat kostte taakveld
Cultuurpresentatie -prod. -participatie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
48
20
24
21
21
21
Baten
0
0
-3
0
0
0
Saldo taakveld
48
20
21
21
21
21
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Cultuurpresentatie, -prod. -participatie € 1 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
1
I
Totaal
1
Taakvelden
Taakveld Arbeidsparticipatie
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
We proberen zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking en/of een achterstand op de arbeidsmarkt weer werk te laten vinden. Langdurig werkzoekenden ondersteunen we bij de ontwikkeling van vaardigheden. We proberen lokale werkgevers te verleiden tot sociaal ondernemerschap.
Wat hebben we bereikt?
We boden inwoners mogelijkheden en stimulansen voor participatie en re-integratie op de arbeidsmarkt. We gaven aandacht aan relevante kennisverwerving om zo snel mogelijk toetreding tot de arbeidsmarkt te realiseren. Voor opleidingen en begeleiding naar werk sloten we kortlopende trajecten af (maximaal een jaar). Voor leerlingen die uitstromen uit het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) en Praktijkonderwijs (PRO) ondersteunden we (vaak met behulp van loonkostensubsidie) bij het zoeken naar een passende baan. We onderhielden contacten met werkgevers in de regio over beschikbare vacatures en mogelijke matches vanuit ons klantenbestand. Daarbij informeerden we werkgevers over de mogelijkheden en kansen om inwoners met een beperking in dienst te nemen. In dit verband werkten we samen met het Regionaal Werkbedrijf, waarin ook Werkzaak Rivierenland en het UWV deelnemen.Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
- het aantal re-integratievoorzieningen: 7,0 per 1.000 inwoners in 2017.
- het aantal inwoners met een bijstandsuitkering: 14,4 per 1.000 inwoners in 2017.
- het percentage werkloze jongeren 16-22 jaar: 1,41 procent in 2015.
- het percentage werkzame personen: 68,1 in 2017.
- Klik hier voor meer cijfers over werk en werkloosheid in de gemeente Buren.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Arbeidsparticipatie
Wat kostte taakveld
Arbeidsparticipatie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
228
374
360
461
461
461
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
228
374
360
461
461
461
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Arbeidsparticipatie € 14 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
14
I
Totaal
14
Taakvelden
Taakveld Media
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
We werken aan het terugdringen van de laaggeletterdheid, onder andere door de bibliotheekvoorziening in Lienden.
Wat hebben we bereikt?
- In 2017 werkten wij met maatschappelijke partners en inwoners aan de Burense aanpak van laaggeletterdheid. De aanpak heeft de naam 'Appel, Peer, Kers, leren voor iedereen'.
- In 2017 ontwikkelden wij leerpunten in vier dorpen, waar inwoners terecht kunnen voor taal, rekenen en digitale lessen.Doel 2
We onderzoeken de mogelijkheden voor drie extra steunpunten elders in de gemeente.
Wat hebben we bereikt?
- Er zijn afspraken gemaakt over de drie extra steunpunten. Zowel de bibliotheek als de leerpunten krijgen vier standplaatsen.Doel 3
We leren kinderen omgaan met sociale media, bijvoorbeeld op school.
Wat hebben we bereikt?
- In 2017 maakten we een plan voor leesstimulering met de scholen en de organisaties voor kinderopvang. Omgang met sociale media is daar een onderdeel van.Doel 4
We zorgen dat kinderen plezier beleven aan lezen.
Wat hebben we bereikt?
- In 2017 maakten we een plan voor leesstimulering met de scholen en de organisaties voor kinderopvang.
Leesplezier is daar een onderdeel van. Ook met de bibliotheek spraken we over acties om het leesplezier onder de aandacht te brengen.Doel 5
Ouderen kunnen omgaan met digitalisering, daarvoor kunnen ze cursussen volgen.
Wat hebben we bereikt?
- In 2017 startte het eerste leerpunt in Maurik. Ouderen kunnen daar terecht om de digitale vaardigheden te vergroten. In Beusichem, Buren en Lienden bereiden we drie leerpunten voor, waar aandacht is voor laaggeletterdheid, rekenvragen en het verbeteren van digitale vaardigheden.Doel 6
We houden de lokale omroep in stand.
Wat hebben we bereikt?
- We spraken een aantal keer met de lokale omroep over de toekomst in verband met samenwerking met andere omroepen in de regio.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Klik hier voor informatie over laaggeletterdheid in de gemeente Buren.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Media
Wat kostte taakveld
Media
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
112
174
139
154
154
154
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
112
174
139
154
154
154
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Media € 35 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Zie budgetoverhevelingsformulier nr. 01 (Campagne appel-peer-kers)
35
I
Totaal
35
Taakvelden
Taakveld Begeleide participatie
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
We zorgen ervoor dat inwoners met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking toch kunnen werken.
Wat hebben we bereikt?
LANDER was tot 1 januari 2016 een samenwerkingsverband van acht gemeenten (Culemborg, Buren, Geldermalsen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Zaltbommel en Tiel). LANDER voerde de Wet sociale
werkvoorziening (WSW), de voormalige Wet inschakeling werkzoekenden(WIW) en de voormalige Regeling In- en Doorstroombanen (I/D) uit. Met ingang van 1 januari 2016 ging GR LANDER op in de GR Werkzaak. Gemeente Buren nam deel aan de GR Werkzaak voor de Burense oud-WSW'ers. De 'oude' WSW-werknemers behielden hun dienstverband bij de GR Werkzaak. In 2017 waren dit 95 WSW-werkplekken.Wat waren de belangrijkste risico's en ontwikkelingen in 2017? Welke zien we richting de toekomst?
Geen ontwikkelingen.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Begeleide participatie
Wat kostte taakveld
Begeleide participatie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
3.011
2.682
2.335
2.575
2.545
2.416
Baten
-389
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
2.622
2.682
2.335
2.575
2.545
2.416
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Begeleide participatie € 347 (voordeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Ontvangen gelden afrekening 2016 Werkzaak Rivierenland
33
I
Ontvangen gelden afrekening 2017 Werkzaak Rivierenland
314
Totaal
347
Taakvelden
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+
Portefeuillehouder: D.J. Russchen
Doel 1
We maken regionale afspraken met de centrumgemeente Nijmegen over de transformatie voor geëscaleerde in de komende jaren. De gemeente Nijmegen vraagt individuele gemeenten om (geleidelijk) taken over te nemen ten aanzien van opvang en beschermd wonen. Dat hoeft nog niet in 2017, maar de noodzakelijke transformatie moet wel in gang gezet worden.
Wat hebben we bereikt?
De gemeenteraad heeft het regionale beleidsplan 'Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang' vastgesteld.
We hebben het onderwerp 'Beschermd Wonen' opgenomen in de prestatieafspraken met de woningcorporaties.Doel 2
In 2017 bepalen we een lokaal standpunt (visie) ten aanzien van de belangrijkste vraagstukken, bijvoorbeeld:
- welke doelgroepen willen we ‘bedienen’ en wat is daarvoor nodig?
- welke voorzieningen kunnen we lokaal realiseren of garanderen?
- hoe bereiden we ons voor op de komst van moeilijke, kwetsbare doelgroepen?
- hoe nemen we onze inwoners mee in de transformatie(gedachte)?
Wat hebben we bereikt?
Regionaal bereidden we ons voor op de overgang van deze taak. Met diverse partijen (participatieraad en woningcorporaties) voerden we verkennende gesprekken. Voor de gemeenteraad waren er regionale bijeenkomsten. Ook gaven we lokaal een presentatie over dit onderwerp, waarbij we informatie gaven over de doelgroep en wat er lokaal/regionaal wordt geregeld.Wat waren de belangrijkste risico's en ontwikkelingen in 2017? Welke zien we richting de toekomst?
Het duurt langer om overeenstemming te bereiken over het objectieve verdeelmodel. In dat verdeelmodel maken we afspraken over welk deel van het budget overgaat naar de lokale gemeenten, en welk deel bij de centrumgemeente achterblijft. Daardoor loopt de overdracht van budgetten van de centrumgemeente naar de individuele gemeenten vertraging op. Dat betekent dat gemeente pas in 2022 een budget krijgt voor deze taak.
Veilig Thuis
De gemeentelijke bijdrage was hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk verklaard door het tekort op Veilig Thuis vanwege een toename van het aantal meldingen en adviezen en de kosten door vervanging in verband met langdurig verzuim.Beschermd wonen
Het Regionaal beleidsplan Beschermd Wonen - Maatschappelijke Opvang 2018-2020 is door het college vastgesteld op 19 december 2017 en door de raad op 30 januari 2018Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De prestaties van Veilig Thuis staan (nog) niet in de database waarstaatjegemeente.nl.
Een paar cijfers uit de eerste overzichtsrapportage van het tweede halfjaar 2017:- Adviezen door Veilig Thuis: 31
- Aantal meldingen door de gemeente: 17
- Onderzoeken door Veilig Thuis: 8
De inkomsten / uitgaven van Taakveld
Geëscaleerde zorg 18+
Wat kostte taakveld
Geëscaleerde zorg 18+
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Lasten
227
237
243
246
246
246
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
227
237
243
246
246
246
Verschillenanalyse
(x € 1.000,-)
Saldo taakveld Geëscaleerde zorg 18+ € 6 (nadeel)
Voordeel
Nadeel
I/S
Overige kleine afwijkingen.
6
I
Totaal
6
Verbonden partijen
Totale lasten
€ 21.210.253