Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Buren
Jaarverslag 2017
    • Aanbiedingsbrief
    • Algemene beschouwingen
    • Financiële beschouwingen
    • Wat is een thema?
    • Ontgroening en Vergrijzing
    • Versterking Eigen Kracht
    • Duurzaamheid
    • Inwonerszaken
    • Ruimte
    • Bedrijfsvoering
  • Taakvelden
    • Lokale Heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
    • Balans per 31-12-2017
    • Toelichting op de balans
    • Overzicht van baten en lasten
    • Overzicht van incidentele baten en lasten
    • Verschillenanalyse baten en lasten
    • Verschillenanalyse financiële rechtmatigheid
    • Verschillenanalyse investeringen
    • Wet Normering Topinkomens
    • Overzicht overhead
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Verantwoording specifieke uitkeringen
    • Verklaring over de in de jaarstukken opgenomen jaarrekening 2017
    • Controle verklaring rechtmatigheid
    • Controle verklaring conform Ensia
    • Overheveling budgetten naar 2018
    • Resultaatbestemming 2017
  • Home
  • Paragrafen
  • Verbonden partijen

Verbonden partijen

  • Begroting 2017
  • Verbonden partijen

    Inleiding, ontwikkelingen en risico's

    Inleiding
    Gemeenten werken bij de uitvoering van taken vaak samen met diverse organisaties. Als de gemeente zowel een financieel belang heeft (er geld insteekt) en ook rechtstreeks invloed op de besluiten van de organisatie heeft, noemen we die organisaties 'verbonden partijen'. Een partij die alleen subsidie ontvangt, is dus geen verbonden partij.

    Ontwikkelingen

    1. Gemeenten voeren steeds meer taken uit. Verbonden partijen nemen daarbij in toenemende mate een belangrijke rol in.
    1. Afgelopen jaar zijn afspraken gemaakt over het tijdig aanleveren van begrotingen en jaarrekeningen van verbonden partijen. De regiocoördinator coördineert de interne advisering hierover.
    1. We onderzoeken de mogelijkheden van een regiobreed eenduidig aansturingskader met verschillende sturingsniveaus, afhankelijk van profiel, zwaarte en risico’s van een samenwerkingsverband. Met de raadsinformatiebrieven RI/15/01925 en RI/16/02595 bent u hierover geïnformeerd. Medio 2017 ronden wij het onderzoek af.

    Risico's

    De gemeente blijft beleidsmatig en bestuurlijk verantwoordelijkheid houden ten aanzien van deze partijen. De middelen die de gemeente ter beschikking stelt, is ze kwijt in geval van faillissement van de verbonden partij. Verbonden partijen kunnen financiële problemen tevens verhalen op de gemeente.

    Uit de paragraaf Verbonden partijen komen geen directe risico’s naar voren. We benoemen wel in algemene bewoordingen een aantal risico’s. Deze risico's staan in de begroting van de verbonden partijen. Hiervoor reserveren ze vaak zelf middelen. Als gemeente Buren reserveren we € 100.000,- voor deze risico’s in het weerstandsvermogen mocht een verbonden partij een beroep doen op middelen van de gemeente.

  • Verbonden partijen

    Regio Rivierenland

    Regio Rivierenland

    Portefeuillehouder

    J.A. de Boer

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Tiel

    Samenstelling

    Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Geldermalsen, Maasdriel, Neerijnen, Lingewaal, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.

    Jaar van deelname

    1986

    Verplichte deelname

    Ja, op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

    Bestuur en andere overlegorganen

    De regeling heeft een algemeen bestuur waarin elke gemeente een vertegenwoordiger heeft. De stemverhoudingen in het algemeen bestuur zijn gebaseerd op inwonersaantallen. Gemeente Buren heeft 11/100 stemmen in het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden die maximaal 45% van de stemmen hebben.

    Andere overlegorganen binnen de regio zijn  de drie  speerpunt beraden en de portefeuillehoudersoverleggen op deelterreinen zoals Wonen, Ruimtelijke ordening en Verkeer en vervoer. Gedurende 2017 is de sturing voor bestaande projecten niet gewijzigd.

    Ontwikkelingen

    Op 25 mei 2016 is het ambitiedocument door het algemeen bestuur vastgesteld. Daarin zijn drie speerpunten benoemd (Agribusiness, Logistieke hotspots en Recreatie en toerisme) met acht regionale opgaven. Het uitvoeringsprogramma 2016-2020  is in oktober 2016 vastgesteld. In 2017 heeft de regio aan realisatie van de doelen in het uitvoeringsplan gewerkt.

    De taken

    Taken

    De Regio Rivierenland behartigt de (gezamenlijke) belangen van de gemeenten en voert gemeenschappelijke taken uit, onder andere van provinciaal en rijksbeleid. Ook ondersteunt de regio de gemeenten in bestuurlijk, beleidsmatig en strategisch opzicht.
    Vanuit het visiedocument van 25 mei 2016 worden taken uitgevoerd.

    De Regio voert voor de gemeente ook een aantal specifieke (contract gestuurde) taken uit:

    • Inkoop
    • Leerplicht
    • Sociale recherche

    Doelen

    Indicatoren

    1. Speerpunt Recreatie en toerisme: we bereiken een jaarlijkse omzetgroei van 5 %.
    2. Speerpunt Logistieke hotspots: we komen in de top 3 logistieke hotspots van Nederland.
    3. Speerpunt Agribusiness: onze tuinbouw wordt nóg meer toonaangevend in Europa.
    4. Inkoop: op een effectieve, doelmatige manier verzorgen, begeleiden en uitvoeren van (gezamenlijke) gemeentelijke aanbestedingen.
    5. Leerplicht: het voorkomen van verzuim van leerplichtige jongeren.
    6. Sociale recherche: het voorkomen en bestrijden van misbruik van voorzieningen binnen de Participatiewet.
    1. Recreatie en toerisme
    2. Speerpunt Logistieke hotspots
    3. Speerpunt Agribusiness
    4. De minderuitgaven door inkoop
    5. Aantallen vroegtijdige schoolverlaters
    6. Het bedrag dat bespaard wordt aan uitkeringsgelden

    Taakvelden

    Activiteiten van de Regio Rivierenland vinden plaats binnen de taakvelden Onderwijsbeleid en leerlingenzaken, Bestuur, Verkeer en vervoer, Economische ontwikkeling, Economische promotie, Wonen en bouwen en Inkomensregelingen.

    Doelen, ontwikkelingen en verantwoording

    Zijn de doelen in 2017 behaald?

    Grotendeels

    Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?

    De organisatie is in ontwikkeling. In 2017 werkten we aan een nieuw dienstverleningsovereenkomst voor het sociaal domein. Verder zijn er stappen gezet om te komen tot een breedbandvoorziening in de regio.

    Welke (Financiële) risico’s liepen we /
    wat zijn de toekomstige risico's?

    Nieuwe en gewijzigde risico's
    In 2013 voerden we inventarisaties uit naar de financiële risico's bij het regiokantoor van Regio Rivierenland, waarbij tevens een koppeling is gelegd met de saldi van reserves en voorzieningen om de risico's te kunnen dekken. De algemene reserve van
    € 474.000,-, die tevens in de balans is opgenomen, wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's. Dit was al exclusief de Avri (afval en groen).

    Door de doorontwikkeling van het sociaal domein wijzigden de organisatie en trokken we personeel aan voor de nieuwe taken. Indien deze taken niet juist of volledig worden uitgevoerd, kan dit risico''s voor de gemeente met zich meebrengen.

    Financiën                                    x € 1.000,-

    Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?

    31-12-2016
    Rekening

    31-12-2017 Verwacht
    resultaat

    31-12-2018
    Begroting

    Reserves

    2.353

    1.893

    1.981

    Voorzieningen

    137

    174

    38

    Resultaat

    107

    172

    N.t.b.

    De reserves en voorzieningen per 31 december 2017 zijn op basis van de jaarrekening 2017.

    (x € 1.000,-)

    Werkelijk
    2016

    Begroot
    2017

    Werkelijk
    2017

    Begroot
    2018

    Begroot
    2019

    Begroot
    2020

    Bijdrage aan de GR

    183

    178

    178

    170

    170

    170

    Rekeningresultaat van de GR

    -33

    -15

    -14

    -10

    -10

    -10

  • Verbonden partijen

    Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

    Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

    Portefeuillehouder

    J.A. de Boer

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Nijmegen

    Samenstelling

    De VRGZ vormt het samenwerkingsverband van:

    • De 16 gemeenten in de regio Rijk van Nijmegen en regio Rivierenland.
    • De Regionale Ambulancevoorziening (RAV).
    • De Gemeenschappelijke Meldkamer Gelderland-Zuid.
    • De brandweer.
    • De politie Gelderland-Zuid.

    Jaar van deelname

    1 januari 2013

    Verplichte deelname

    Ja, op basis van de wet op de veiligheidsregio's.

    Bestuur en andere overlegorganen

    Algemeen bestuur waarin de burgemeester vertegenwoordigd is met een stem. De dagelijkse aansturing gebeurt door het directieteam, bestaande uit een algemeen directeur, de brandweercommandant, de directeur regionale ambulancevoorziening en de directeur publieke gezondheid.

    Ontwikkelingen

    Het verbeteren van de dekking rondom brandweerzorg (brandweerzorgplan) en de organisatieontwikkeling.

    De taken

    Taken

    Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, crisisbeheersing.

    Doelen

    • Versterken proactief handelen.
    • Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie.
    • Verbeteren risicocommunicatie.

    Indicatoren

    Voor bovenstaande doelen zijn nog geen indicatoren opgesteld. Wel hebben we als indicatoren de normen van opkomsttijden voor ambulance en brandweerzorg.

    Taakvelden

    Openbare orde en veiligheid, Crisisbeheersing en brandweer.

    Doelen, ontwikkelingen en verantwoording

    Zijn de doelen in 2017 behaald?

    Het versterken van de zelfredzaamheid van inwoners stond in 2017 centraal. We zoomden speciaal in op personen die verminderd zelfredzaam zijn, zoals ouderen of mensen met een beperking. De doelen zijn behaald door extra voorlichting te geven aan de doelgroep en de woonomgeving te bezoeken.

    De brandweer en geneeskundige zorg blijft een lokaal karakter houden. De bezetting van brandweer en ambulanceposten blijven immers noodzakelijk om adequate hulp te verlenen aan de inwoners. De taken op geneeskundige zorg, brandweerzorg en crisisbeheersing zijn volgens plan uitgevoerd.  

    Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?

    In 2018 wordt meer aandacht besteed aan de continuïteit van vitale infrastructuur. Daarmee wordt aan de inwoners uitgelegd wat te doen bij uitval van deze voorzieningen en hoe de hulpdiensten hiermee omgaan.

    Welke (Financiële) risico’s liepen we /
    wat zijn de toekomstige risico's?

    Nieuwe en gewijzigde risico's
    Brandweerzorgplan en organisatieontwikkeling VRGZ
    In april neemt het AB van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ) een besluit over het brandweerzorgplan en de organisatieontwikkeling van de VRGZ. Daarna weten we definitief wat de financiële consequenties zijn voor onze gemeente. Over dit onderwerp ontving de raad in april een informatiebrief.

    Financiën                                    x € 1.000,-

    Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?

    31-12-2016
    Jaarrekening

    31-12-2017
    Verwacht resultaat

    31-12-2018
    Begroting

    Reserves

    5.920

    5.409

    1.497

    Voorzieningen

    1.784

    2.209

    557

    Resultaat

     (neg.)188

    (neg) 1.379

    (negatief) 853

    De reserves en voorzieningen per 31 december 2017 zijn op basis van de jaarrekening 2017.

    (x € 1.000,-)

    Werkelijk
    2016

    Begroot
    2017

    Werkelijk
    2017

    Begroot
    2018

    Begroot
    2019

    Begroot
    2020

    Bijdrage aan de GR

    1.809

    1.826

    1.826

    1.848

    1.848

    1.848

    Rekeningresultaat van de GR

    0

    -15

    -17

    -20

    -20

    -20

  • Verbonden partijen

    Regionaal Archief Rivierenland

    Regionaal Archief Rivierenland

    Portefeuillehouder

    J.A. de Boer

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Tiel

    Samenstelling

    Deelnemers: gemeenten Tiel, Geldermalsen, Neerijnen, Neder-Betuwe, Buren, Maasdriel en Zaltbommel. Het Waterschap Rivierenland heeft een dienstverleningsovereenkomst gesloten met het RAR.

    Jaar van deelname

    1991

    Verplichte deelname

    Ja, overeenkomstig de gemeenschappelijke regeling.

    Bestuur en andere overlegorganen

    Algemeen bestuur: afgevaardigde gemeente Buren burgemeester J.A. de Boer Msc.
    Dagelijks bestuur: gekozen vanuit het algemeen bestuur.

    Ontwikkelingen

    • Uitbreiding depotruimte: door aansluiting van de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel is de geplande uitbreidingsruimte in gebruik. Hierdoor is uitbreiding noodzakelijk.
    • E-depot: het RAR oriënteert zich op de aanschaf hiervan voor het beheren van digitale archieven.
    • Instellen Strategisch Informatie Overleg (SIO).

    De taken

    Taken

    • Het gemeenschappelijk beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers in de archiefbewaarplaatsen in het werkgebied. Uitgangspunt daarbij is de gemeenschappelijke bestuurlijke verantwoordelijkheid voor alle naar die archiefbewaarplaats overgebrachte archiefstukken.
    • Het verlenen van diensten aan het publiek en de deelnemers.
    • Het toezicht op het beheer van de niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers.

    Doelen

    • De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995).
    • In het RAR-beleidsplan 2015-2018 staat digitaal centraal. Hierbij is zowel aandacht voor het digitaal beschikbaar stellen van al aanwezige informatie als voor het beheer en digitale duurzaamheid.

    Indicatoren

    N.v.t.

    Taakvelden

    Ondersteuning organisatie.

    Doelen, ontwikkelingen en verantwoording

    Zijn de doelen in 2017 behaald?

    Ja. Grotendeels uitvoering van beheersmatige werkzaamheden. In 2017 onderging het RAR een organisatieverandering. Daarmee sluit de organisatie aan bij de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van digitaal werken. Vanaf december 2017 worden dossieropvragingen digitaal beschikbaar gesteld.

    Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?

    In 2018 gaat het RAR over tot de aanschaf van een e-depot. In 2017 zijn twee succesvolle pilots uitgevoerd met de gemeenten Zaltbommel en Buren. Op basis daarvan vindt in 2018 een keuze plaats.

    Welke (Financiële) risico’s liepen we /
    wat zijn de toekomstige risico's?

    Bestaande risico's:
    Weerstandsvermogen
    Het teruglopen van het weerstandsvermogen tot beneden 1,0 is in 2017 als risico in de begroting 2017 vermeld. Uiteindelijk blijkt dat de weerstandsratio in 2017 uitkomt op 1,97.
    Om de ratio minimaal op 1,0 te handhaven, is het noodzakelijk dat er de komende jaren een weerstandsreserve wordt opgebouwd: voor 2018 is deze dotatie begroot op € 10.000,-. De risico's worden conform de BBV elk jaar tweemaal herijkt.

    Voor de komende jaren blijft dit een aandachtspunt!

    Ziekte / inzet tijdelijk personeel

    In de begroting 2018 wordt beperkt rekening gehouden met vervanging wegens ziekte van het personeel. Er is een budget voor vervanging van € 17.093,- opgenomen (1,5% van de loonsom).
    Verzuim wordt deels opgevangen in de eigen organisatie. Gebruikelijk is een verzuimcijfer van 3 tot 5%. Vanaf 2014 is er een stijgende lijn in ziekteverzuim merkbaar: 3,7% in 2014, 5,9% in 2015 ten opzichte van 9,05% in 2016.
    In 2017 is het ziekteverzuim 7,01%. Doelstelling is om in 2018 onder de 5% uit te komen.

    Financiën                                    x € 1.000,-

    Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?

    31-12-2016
    Rekening

    31-12-2017
    Verwacht
    resultaat

    31-12-2018
    Begroting

    Reserves

    416

    457

    232

    Voorzieningen

    86

    86

    43

    Resultaat

    69

    14

    N.b.t.

    (x € 1.000,-)

    Werkelijk
    2016

    Begroot
    2017

    Werkelijk
    2017

    Begroot
    2018

    Begroot
    2019

    Begroot
    2020

    Bijdrage aan de GR

    251

    259

    262

    263

    267

    271

    Rekeningresultaat van de GR

    -9

    0

    0

    -20

    -20

    -20

  • Verbonden partijen

    Werkzaak

    Werkzaak

    Portefeuillehouder

    S.T. Klein - de Jong

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling (GR)

    Vestigingsplaats

    Tiel - Geldermalsen

    Samenstelling

    De gemeenten: Buren, Culemborg, Geldermalsen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel West Maas en Waal en Zaltbommel.

    Jaar van deelname

    2016

    Verplichte deelname

    Deelname is niet verplicht, maar de gemeenteraad van Buren besloot hiertoe op 28 oktober 2014. Het eerstvolgende moment waarop Buren zou kunnen uittreden, is 1 januari 2021.

    Bestuur en andere overlegorganen

    Werkzaak wordt bestuurd door een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat uit negen leden, een per deelnemende gemeente. Gemeente Buren wordt vertegenwoordigd in het AB door wethouder S.T. Klein de Jong. Elk lid heeft een stem. Het DB bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter. Gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het DB.

    Ontwikkelingen

    De Werkzaak is op 1 januari 2016 van start gegaan met de uitvoering van o.a. de WSW. De Werkzaak is hierin de opvolger van de GR Lander. Ook is met deze overgang naar de Werkzaak in 2016 en 2017 de financieringssystematiek is aangepast.

    De taken

    Taken

    GR Werkzaak doet de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW) voor Burense werkzoekenden die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de GR Lander conform de WSW. Vanaf 2015 is de WSW afgesloten voor nieuwe instroom van werkzoekenden. Nu moeten alle werkzoekenden (ook de arbeidsgehandicapte medewerkers) zich via de Participatiewet melden bij de gemeente voor de nodige ondersteuning.

    Doelen

    Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WSW.

    Indicatoren

    Per 1 januari 2017 is er sprake van in totaal 98 SW-dienstverbanden en vier loonkostensubsidies (103 unieke werkzoekenden) voor mensen uit de gemeente Buren en per 31 december 2017 zijn dit nog  respectievelijk 95 en vier (99 unieke werkzoekenden). Dit aantal SW'ers neemt de komende jaren steeds wat verder af.

    Taakvelden

    Taakveld Begeleide participatie

    Doelen, ontwikkelingen en verantwoording

    Zijn de doelen in 2017 behaald?

    De GR Werkzaak heeft op het Programma Werk (WSW-deel) een negatief  subsidieresultaat van € -0,5 mln. behaald (waarvoor begroot negatief € -1,0 mln.) en een bedrijfsvoeringsresultaat was € 0,35 mln. positief (begroot op € 0 mln).
    Wat betreft de kwalitatieve bedrijfsdoelen van GR Werkzaak, zijn de doelen geformuleerd in de begroting 2017 voor de programma's Werk, Inkomen en Bedrijfsvoering tezamen. De Werkzaak heeft de meeste bedrijfsmatige gestelde doelen behaald in 2017 en deze zijn opgenomen in de jaarrekening en de bijbehorende aanbiedingsbrief. Daarnaast beoordelen werkgevers de dienstverlening van de Werkzaak met het cijfer 7,7 in 2017.

    Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?

    De GR Werkzaak zet in 2018 in op creëren van nieuwe en het behouden van bestaande relaties met werkgevers om blijvend kansen te bieden aan werkzoekenden. Hierbij is goede samenwerking met de deelnemende gemeenten van belang. De WSW'ers worden ontwikkeld om te kunnen werken op (groeps)werkplekken bij reguliere werkgevers met begeleiding vanuit de Werkzaak.
    Vanaf 1 januari 2017 is er een wettelijke plicht om werkzoekenden met een indicatie voor Beschut Werk aan het werk te krijgen en te houden. De Werkzaak geeft hieraan haar uitvoering. Daarnaast onderzoekt de Werkzaak een mogelijke afstemming/synergie met de arbeidsmatige dagbesteding WMO.
    GR Werkzaak heeft nu als belangrijke taak om verdienmodellen te ontwikkelen waarmee enerzijds meer werkzoekenden doorstromen naar werk en anderzijds onbenut arbeidspotentieel van mensen met verminderde loonwaarde te gelde weet te maken.
    Verder wordt ingezet op de verbetering van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt door middel van onderwijsprojecten en samenwerking met UWV.

    Welke (Financiële) risico’s liepen we /
    wat zijn de toekomstige risico's?

    Nieuwe en gewijzigde risico's
    Er zijn financiële risico's die beïnvloedbaar zijn door GR Werkzaak (zoals uitkeringsduur, benutten terugverdiencapaciteit, handhaving, poortwachter). Daarnaast zijn er niet te beïnvloeden financiële risico's (zoals hoogte bezuinigingen en SW-lonen en de economische crisis). GR Werkzaak zet in op de risico-onderdelen die beheersbaar zijn.

    Financiën                                    x € 1.000,-

    Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?

    31-12-2016
    Rekening

    31-12-2017
    Rekening

    31-12-2018
    Begroting

    Reserves

    8.874

    5.241

    p.m.

    Voorzieningen

    434

    262

    p.m.

    Rekeningresultaat

    12.308

    12.035

    12.331

    De ontwikkeling van de reserves en voorzieningen in 2017 is conform de bestemmingen die zijn vastgesteld bij de jaarrekening 2016 door het AB Werkzaak bepaald.

    (x € 1.000,-)

    Werkelijk
    2016

    Begroot
    2017

    Werkelijk
    2017

    Begroot
    2018

    Begroot
    2019

    Begroot
    2020

    Bijdrage aan de GR

    2.862

    184

    -128

    172

    152

    139

    Rekeningresultaat van de GR

    -355

    0

    0

    0

    0

    0

  • Verbonden partijen

    Omgevingsdienst Rivierenland

    Omgevingsdienst Rivierenland

    Portefeuillehouder

    S.T. Klein-de Jong

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Burgemeester van Lidth de Jeudelaan 3, 4001 VK Tiel

    Samenstelling

    Provincie Gelderland, gemeenten: Buren, Neder-Betuwe, Geldermalsen, Neerijnen, Lingewaal, Zaltbommel, Tiel, Maasdriel, West Maas en Waal en Culemborg.

    Jaar van deelname

    2013

    Verplichte deelname

    Voor vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu is deelname verplicht. Daarnaast voert de omgevingsdienst voor ons ook vergunningverlening en handhaving uit voor bouwtaken.

    Bestuur en andere overlegorganen

    De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) heeft een dagelijks bestuur bestaande uit de directeur van de ODR en vier wethouders. Daarnaast heeft een wethouder/gedeputeerde van elke deelnemer zitting in het algemeen bestuur. De deelnemers die alleen milieutaken hebben ingebracht hebben een stem (de gemeenten Tiel en Lingewaal), de overige deelnemers hebben twee stemmen.

    Ontwikkelingen

    Belangrijke ontwikkelingen in 2017 waren:

    • Per 1 januari 2018 gingen we over op outputfinanciering. Dit wil zeggen dat we betalen voor daadwerkelijk geleverde diensten in plaats van een vast bedrag. We hebben in 2017 de overgang naar outputfinanciering voorbereid.
    • Inspelen op veranderende wetgeving. Met name de komst van de Omgevingswet.
    • Wij hebben gewerkt aan het verstevigen van de rol van gemeentelijke opdrachtgevers.

    De taken

    Taken

    De gemeente heeft de ODR opdracht gegeven de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren voor de gemeente Buren.

    Concreet betekent dit dat de ODR de volgende taken uitvoert:

    • Het verlenen van omgevingsvergunningen. Dat is de vergunning voor bouwen, milieu en ruimte.
    • Het toezicht houden op de uitvoering van deze vergunningen om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld niet meer of anders wordt gebouwd dan de vergunning toestaat.
    • Zo nodig handhaven. Dat betekent: afdwingen dat de wet gevolgd wordt.
    • Het verlenen van specialistisch advies voor vergunningen en voor bestemmingsplannen.

    In 2017 zijn deze taken binnen het beschikbare budget uitgevoerd.

    Doelen

    • Doel 1. Wabo-taken van de gemeente Buren uitvoeren.

    In het werkprogramma van de ODR in 2017 staan de volgende prioriteiten genoemd:
    1. Afhandeling van APV-klachten
    2. Themagericht handhaven: controle op illegale bouw, op huisvesting buitenlandse werknemers en aanpak criminele activiteiten
    3. Indirecte lozingen
    4. Natuurbescherming
    5. Energie

    • Doel 2. Met de ODR en mede-opdrachtgevers een gezamenlijk inspelen op de aanstaande wijzigingen in wet- en regelgeving.
    • Doel 3. Toewerken naar het gezamenlijk regionaal aansturen van de ODR (wat de ODR doet, moet in elke gemeente hetzelfde zijn, hoe en wanneer is maatwerk).
    • Doel 4. Op 1 januari 2018 gaat de ODR over op een nieuwe manier van financieren: de outputfinanciering. In plaats van dat wij de ODR vooraf een vast bedrag betalen, betalen we voor afgenomen diensten.
    • Doel 5. Toewerken naar harmonisatie leges

    Indicatoren

    Wij zijn tevreden als de ODR aan het einde van 2017 de opgelegde taken heeft uitgevoerd binnen het bestaande budget. Daarnaast verwachten wij in 2017 betere terugkoppeling van de prestaties die de ODR levert. Tot nu toe kregen wij maandelijks slechts de besteedde uren te zien. Voor 1 januari 2018 moet de ODR ons ook maandelijks kunnen laten zien welke producten zij voor ons leverden.

    Taakvelden

    De werkzaamheden van de ODR vallen onder het taakveld Bouwen en wonen.

    Doelen, ontwikkelingen en verantwoording

    Zijn de doelen in 2017 behaald?

    Doel 1. Vanwege de aantrekkende economie is het werk substantieel toegenomen. Desondanks zijn de Wabo-taken binnen budget uitgevoerd.
    Doel 2. Wij hebben ons voorbereid op nieuwe wet- en regelgeving. Dit is een continu proces en komt elk jaar terug.
    Doel 3. Op verschillende vlakken zijn we bezig geweest met uniformering van taken. Bijvoorbeeld als het gaat om invorderen van dwangsommen.
    Doel 4. Er is hard gewerkt aan de voorbereiding van de outputfinanciering. 2018 is een overgangsjaar, waarin outputfinanciering nauwlettend wordt gemonitord en geëvalueerd. De opdrachtgevers zijn hier nauw bij betrokken.
    Doel 5. De indeling van leges-categorieën is bij een meerderheid van de gemeenten in Rivierenland gelijkgetrokken.

    Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?

    - Terugkoppeling van de prestaties is aanzienlijk verbeterd. Wij krijgen nu niet alleen kwantitatieve informatie over de uitgevoerde werkzaamheden, maar de kwalitatieve terugkoppeling wordt nu ook stapsgewijs ingevoerd aan de hand van Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's)
    - Outputfinanciering wordt het komend jaar geëvalueerd. Hierdoor krijgen we meer grip op inzet en financiën.

    Welke (Financiële) risico’s liepen we /
    wat zijn de toekomstige risico's?

    Nieuwe en gewijzigde risico's
    De overgang naar outputfinanciering brengt vanzelfsprekend nieuwe risico's met zich mee. Voor het eerst worden de inkomsten en uitgaven in samenhang bekeken. Hier is in de begroting ODR 2018 rekening mee gehouden.

    Financiën                                   x € 1.000,-

    Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?

    31-12-2016
    Rekening

    31-12-2017
    Verwacht
    resultaat

    31-12-2018
    Begroting

    Reserves

    672

    701

    637

    Voorzieningen

    0

    0

    0

    Rekeningresultaat

    429

    775

    N.t.b.

    (x € 1.000,-)

    Werkelijk
    2016

    Begroot
    2017

    Werkelijk
    2017

    Begroot
    2018

    Begroot
    2019

    Begroot
    2020

    Bijdrage aan de GR

    2.080

    2.125

    2.127

    2.146

    2.145

    2.145

    Rekeningresultaat van de GR

    -7

    -60

    -60

    -20

    -20

    -20

  • Verbonden partijen

    GGD Gelderland-Zuid

    GGD Gelderland-Zuid

    Portefeuillehouder

    A.K. Benschop - van Eldik

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Nijmegen

    Samenstelling

    Gemeenten uit de regio's Rivierenland en Rijk van Nijmegen

    Jaar van deelname

    2013 (na fusie van twee GGD'en; Rivierenland en regio Nijmegen)

    Verplichte deelname

    Deelname is verplicht op basis van de Wet publieke gezondheid.

    Bestuur en andere overlegorganen

    Dagelijks bestuur en algemeen bestuur (AB). Onze wethouder Volksgezondheid zit in het AB. De stemverhouding is een stem per 20.000 inwoners. Buren heeft twee stemmen van de 36.

    Ontwikkelingen

    Het aantal meldingen bij Veilig Thuis neemt flink toe. Daarnaast komt de zorg voor personen met verward gedrag op termijn over naar de gemeente.

    De taken

    Taken

    De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van iedereen, met speciale aandacht voor risicogroepen. Dit doet ze door risico's voor de gezondheid te voorkomen en de gezondheid van alle inwoners te bevorderen.

    Doelen

    1. Onze inwoners krijgen informatie over een gezonde leefstijl;
    2. We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk kinderen worden ingeënt;
    3. Wij krijgen informatie hoe het met de gezondheid van onze inwoners is gesteld;
    4. Kinderen kunnen zich op een gezonde manier ontwikkelen;
    5. Ouderen blijven zo lang mogelijk gezond ;
    6. We voorkomen infectieziekten zo veel mogelijk ;
    7. We inspecteren de kinderdagverblijven volgens de wettelijke normen;

    Indicatoren

    1. De GGD informeert inwoners over een gezonde leefstijl;
    2. De GGD voert de inentingen uit;
    3. We verzamelen en analyseren gegevens over de gezondheid van onze inwoners. In 2017 rapporteerde de GGD het onderzoek onder de bevolkingsgroep ouderen;
    4. Voor dit doel wilden wij:
    1. De GGD volgt en signaleert voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze kinderen;
    2. De GGD geeft voorlichting, advies, instructie en begeleiding aan kinderen en hun ouders;
    1. Voor dit doel wilden wij:
    1. De GGD volgt en signaleert voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze ouderen;
    2. De GGD geeft voorlichting, advies en begeleiding aan ouderen;
    1. Voor dit doel wilden wij:
    1. We hebben afspraken met de GGD, huisartsen en RIVM gemaakt over rollen en taken als er uitbraak van een infectieziekte dreigt;
    2. De gemeente heeft vooral een rol in de communicatie naar haar inwoners;
    1. We geven de GGD opdracht om de inspecties uit te voeren. Alle kinderdagverblijven, gastouders en peuterspeelzalen krijgen regelmatig een inspectie;

    Taakvelden

    Volksgezondheid

    Doelen, ontwikkelingen en verantwoording

    Zijn de doelen in 2017 behaald?

    Ja

    Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?

    Alle gemeenten in Nederland moeten per 1 oktober 2018 een sluitende aanpak hebben voor psychisch kwetsbare mensen die risico lopen op verward gedrag. Aan GGD Gelderland-Zuid is gevraagd om deze aanpak te ontwikkelen in 2018.
    De nieuwe privacywetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescher-ming) die in mei 2018 van kracht wordt, heeft gevolgen voor de cliëntregistratie van Veilig Thuis. In 2017 is gestart met de voorbereiding hiervan. Gedurende het hele jaar 2017 was de financiële situatie van de GGD een aandachtspunt. Zowel de tussentijdse rapportages 2017 als de begroting 2018 gaven hiertoe aanleiding. Een bijzonder aandachtspunt was en is nog steeds Veilig Thuis.
    Ook in 2018 blijft aandacht voor bewustwording en technische ondersteuning van informatiebeveiliging bij de GGD belangrijk. De bedoeling is om het proces van informatiebeveiliging te laten certificeren volgens de kwaliteitsnorm voor informatiebeveiliging voor de zorgsector in Nederland. In 2020 moeten alle zorginstellingen aan deze norm voldoen.
    Vanaf 2019 wil de GGD meer (sturen op) risicogericht werken in plaats van maximale veiligheid voor iedereen.

    Welke (Financiële) risico’s liepen we /
    wat zijn de toekomstige risico's?

    Nieuwe en gewijzigde risico's
    GGD is een van de partijen binnen de GHOR en daarmee een calamiteitenorganisatie, met bijbehorende risico's.
    In 2017 is er een negatief resultaat van € 1.254.000,-. Dit zorgt voor een negatieve algemene reserve van € 341.000,-. Bij te storten is € 1.127.000,- waarmee de algemene reserve op € 786.000,- uitkomt en voor 46% de geïnventariseerde risico's afdekt per 31 december 2017. In het AB van 14 december 2017 werd besloten om de algemene reserve gefaseerd op te hogen tot het benodigde weerstandsvermogen van 70% (70% x € 1.123.000,- = € 786.000,-).

    Financiën                                    x € 1.000,-

    Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?

    31-12-2016
    Rekening

    31-12-2017
    Verwacht
    resultaat

    31-12-2018
    Begroting

    Reserves

     912

    (neg.) 341

    913

    Voorzieningen

    863

    627

    661

    Rekeningresultaat

    180

    (neg.) 1.254

    0

    De reserves en voorzieningen per 31 december 2017 zijn op basis van de jaarrekening 2017.

    (x € 1.000,-)

    Werkelijk
    2016

    Begroot
    2017

    Werkelijk
    2017

    Begroot
    2018

    Begroot
    2019

    Begroot
    2020

    Bijdrage aan de GR

    720

    708

    770

    778

    778

    778

    Rekeningresultaat van de GR

    180

    0

    -1.254

    0

    0

    0

  • Verbonden partijen

    Avri

    Avri

    Portefeuillehouder

    H.N. de Ronde

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Geldermalsen

    Samenstelling

    Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Geldermalsen, Maasdriel, Neerijnen, Lingewaal, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.

    Jaar van deelname

    2015

    Verplichte deelname

    Nee

    Bestuur en andere overlegorganen

    Het bestuur van Avri bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. Het algemeen bestuur bestaat uit tien leden. De gemeenteraden wijzen één lid aan per gemeente. Dat kan een raadslid, de voorzitter van de raad of een wethouder zijn. De gemeente Buren wordt op dit moment vertegenwoordigd door wethouder De Ronde. Ieder lid heeft één stem. Het dagelijks bestuur bestaat uit drie leden. De gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.

    Ontwikkelingen

    De op handen zijnde fusie van Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal kan tot gevolg hebben dat Neerijnen het contract met betrekking tot de uitbestede IBOR-taken ontbindt.

    De taken

    Taken

    De reguliere taak van Avri is het verwijderen van huishoudelijk afval. Dit doen ze voor al de tien gemeenten. Een 'plustaak' is het onderhouden van de openbare ruimte. Dit voert Avri uit voor vier van de tien gemeenten. Avri onderhoudt sinds 1 maart 2012 de openbare ruimte van de gemeente Buren. Dit is vastgelegd in een Dienstverleningsovereenkomst (DVO). De DVO wordt jaarlijks, op ambtelijk niveau, geëvalueerd en aangescherpt.

    Doelen

    1. Transparant en flexibel ingerichte kostentoerekening met een juiste financiële vertaling van de feitelijk geleverde dienstverlening.
    2. Juiste stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management.
    3. Optimale sturing op directe en indirecte kosten.
    4. Openbare ruimte onderhouden op het afgesproken kwaliteitsniveau, vastgelegd in de DVO.
    5. Verminderen doorbelasting overheadkosten naar IBOR.

    Indicatoren

    1. Inzicht in de kostentoerekening en uitgevoerde werkzaamheden.
    2. Het tijdig en correct opleveren van stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management in de vorm van (bestuurs)rapportages.
    3. Inzicht in de uitvoeringskosten en splitsing van directe- en indirecte kosten.
    4. In de uurtarieven zijn de overheadkosten gedaald.

    Taakvelden

    Wegen, Openbaar groen, Openbare verlichting, Riolering, Milieu.

    Doelen, ontwikkelingen en verantwoording

    Zijn de doelen in 2017 behaald?

    1. Doel is bereikt. In 2017 heeft Avri goed aan de beheerders kunnen  verantwoorden wat er voor het beschikbaar gestelde budget is gedaan.Daarnaast gaf Avri in 2017 over dit onderwerp een presentatie. Dit was een duidelijke presentatie waarbij geen opmerkelijke zaken naar voren kwamen.
    2. Doel nog niet volledig bereikt. De begroting kwam pas eind 2017. De afrekening 2017 zag er echter goed uit. Voor 2018 is verbetering te zien. De begroting wordt binnenkort vastgesteld. Dat is sneller dan het jaar daarvoor.
    3.  Doel bereikt voor 2017. Avri gaf in 2017 inzicht in deze informatie. Hieruit kwamen geen opmerkelijke zaken. Ook de eindafrekening 2017 gaf geen noemenswaardige zaken.
    4. Doel is bereikt. In 2017 werd er een tweemaandelijkse controle uitgevoerd om het niveau van de beeldkwaliteit te toetsen.
    5. Dit doel is niet behaald. Avri is de laatste jaren door de uitbreiding als gevolg van de IBOR-taken gegroeid. Als gevolg hiervan zijn de overheadkosten ook toegenomen, maar nu stabiel.

    Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?

    In 2019 gaat Avri omgekeerd inzamelen. Dat houdt in dat inwoners hun restvuil zelf in ondergrondse containers moet gooien.  In 2018 worden hiervoor de voorbereidingen getroffen, zoals het plaatsen van de ondergrondse containers in de kernen. Verdeling van verantwoordelijkheden met betrekking tot de uitvoering staan nog ter discussie.  
    Avri heeft in 2017 een zonneveld gebouwd dat in 2018 is gerealiseerd.
    Gemeente Buren heeft de uitvoering van het onderhoud van de openbare ruimte (IBOR-taken) uitbesteed aan Avri. Dat hebben de gemeenten Neder-Betuwe, Neerijnen en Tiel ook gedaan. Met de vorming van de nieuwe gemeente van Neerijnen, Geldermalsen en Lingewaal is er een risico dat de gemeente Neerijnen de IBOR-taken terugneemt en het contract met Avri ontbindt.

    Welke (Financiële) risico’s liepen we /
    wat zijn de toekomstige risico's?

    Nieuwe en gewijzigde risico's
    Toekomstige ontwikkeling: Indien gemeente Neerijnen het contract opzegt omtrent de IBOR-taken kan dit financiële consequenties hebben met betrekking tot de verdeling van de overheadkosten over drie in plaats van vier gemeenten.

    Financiën                                    x € 1.000,-

    Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?

    31-12-2016
    Rekening

    31-12-2017
    Verwacht
    resultaat

    31-12-2018
    Begroting

    Reserves

    866

    1.482

    1.576

    Voorzieningen

    2.005

    2.034

    2.079

    Rekeningresultaat

    0

    0

    0

    De reserves en voorzieningen per 31 december 2017 zijn op basis van de jaarrekening 2017.

    (x € 1.000,-)

    Werkelijk
    2016

    Begroot
    2017

    Werkelijk
    2017

    Begroot
    2018

    Begroot
    2019

    Begroot
    2020

    Bijdrage aan de GR

    1.501

    1.648

    1.652

    1.730

    1.784

    1.808

    Teruggave van de GR

    -1.704

    -1.871

    -1.874

    -1.964

    -2.022

    -2.049

  • Verbonden partijen

    BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde

    BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde

    Portefeuillehouder

    S.T. Klein - de Jong

    De organisatie

    Juridische vorm

    Besloten Vennootschap

    Vestigingsplaats

    Kerk-Avezaath

    Samenstelling

    Gemeenten Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe Neerijnen, Tiel, West Maas en Waal, Geldermalsen, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam, Lingewaal, Arnhem Lingewaard en Overbetuwe

    Jaar van deelname

    1999

    Verplichte deelname

    Komt voort uit het voormalige Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal

    Bestuur en andere overlegorganen

    1. Raad van Commissarissen. Gemeenten zijn hierin vertegenwoordigd.
    2. Algemeen bestuur Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal. Vertegenwoordigd door portefeuillehouder recreatie en toerisme. Stemverhouding: elk lid een stem.

    Ontwikkelingen

    Staat vermeld in de Strategische Verkenning 2014 - 2018 en vastgesteld in 2014 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

    De taken

    Taken

    Vanaf 1999 kwamen de deelnemende gemeenten, in hun nieuwe rol van aandeelhouder, meer op afstand te staan. Het onroerend goed werd overgedragen en een afkoopsom werd betaald ten behoeve van toekomstig beheer. De recreatieschappen kozen voor een model van maatschappelijk ondernemen.

    Kernactiviteit: het duurzaam in standhouden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief-toeristische infrastructuur in het werkgebied van de (Natuur- en) Recreatieschappen Lingegebied, Nederrijn, Lek en Waal en Over-Betuwe ten behoeve van een breed publiek in het Rivierengebied.

    Doelen

    BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde is een onderneming, die is gericht op het behartigen van maatschappelijke taken, zoals omschreven in de kernactiviteit.

    Indicatoren

    De operationele structuur is een productgeoriënteerde organisatie.
    Hierbij is er onderscheid tussen twee bedrijfsonderdelen:

    1. Dagrecreatie en terreinbeheer

    Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor het beheer van de recreatiegebieden. Verdeeld over negen recreatiegebieden is in totaal circa 860 hectare land en water in eigendom. Naast technisch beheer en onderhoud is ook exploitatiebeheer een belangrijk onderdeel van de te vervullen taak.
    Planontwikkelingsinitiatieven vinden plaats vanuit dit onderdeel.

    1. Routebureau

    Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor advies, projectmanagement, ontwikkeling, realisatie, beheer en onderhoud van recreatieve infrastructuur en veerverbindingen. In opdracht van overheden, organisaties en bedrijven worden nieuwe routes en veerverbindingen tot stand gebracht. In totaal heeft het Routebureau circa 2.500 kilometer bewegwijzerde eigen routes (fietsroutenetwerk, wandel-, struin-, skeeler- en kanoroutes), een compleet netwerk aan toeristische objectbewegwijzering en tien toeristische veerverbindingen gerealiseerd en in exploitatie.

    Taakvelden

    Alle bestaande en nieuw te ontwikkelen activiteiten zijn ondersteunend aan de kernactiviteit en dienen zich te bewegen binnen de vrijetijdssector.

    Doelen, ontwikkelingen en verantwoording

    Zijn de doelen in 2017 behaald?

    Ja, onder andere realisering horecapand op recreatieterrein De Meent in Beusichem en aanpassing infrastructuur van dit terrein.

    Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?

    De doorontwikkeling van het tien jaar oude Fietsroutenetwerk Rivierenland; het verlengen van beheer en onderhoud.
    Aanleg van een zonne-energiepark op de noordplas van de Beldert met aan de randen verdere ontwikkeling van de Belbert Beach (Whipeout).

    Welke (Financiële) risico’s liepen we /
    wat zijn de toekomstige risico's?

    Geen financiële risico's: is een besloten vennootschap.

    Financiën                                 

    Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?

    Uit het jaarverslag 2016 blijkt dat de netto vermogenswaarde van de
    deelneming B.V. Recreatiemaatschappij Uit®waarde te Kerk-Avezaath
    € 27.952.000,- bedraagt. Het jaarverslag 2017 is pas in juni beschikbaar.

  • Verbonden partijen

    NV Bank Nederlandse Gemeenten

    NV Bank Nederlandse Gemeenten

    Portefeuillehouder

    H. de Ronde

    De organisatie

    Juridische vorm

    Naamloze Vennootschap (NV)

    Vestigingsplaats

    Den Haag

    Samenstelling

    De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is een bank die volledig in overheidsbezit is. De helft van de aandelen is van de Staat. De andere 50% is van de gemeenten en provincies.

    Jaar van deelname

    De BNG is opgericht in 1914.

    Verplichte deelname

    De gemeente is vanwege de financiële verhoudingen met het Rijk verplicht een bankrekeningnummer bij de BNG te openen. Hierop worden de algemene uitkering en andere rijksvoorschotten uitbetaald.

    Bestuur en andere overlegorganen

    De aandeelhouders oefenen invloed uit door de vertegenwoordiging in de aandeelhoudersvergadering. Het aantal aandelen van de BNG bedraagt 55.690.720. We bezitten 23.953 aandelen. Dit is 0,04% van het totaal aan aandelen.

    Ontwikkelingen

    Ook de BNG heeft last van de extreem lage marktrente. Dit heeft effect op het resultaat van de BNG en daarmee op het dividend dat wij van de BNG ontvangen.

    De taken

    Taken

    BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel.

    Doelen

    De BNG draagt bij aan de algemene dekkingsmiddelen van onze gemeentelijke organisatie.

    Indicatoren

    Geen

    Taakvelden

    Treasury

    Doelen, ontwikkelingen en verantwoording

    Zijn de doelen in 2017 behaald?

    Strategische doelstellingen: substantiële marktaandelen in de Nederlandse publieke sectoren, het semipublieke domein en tegelijkertijd een redelijk rendement voor de aandeelhouders. Hierbij zijn voorwaarden voor het realiseren van deze strategische doelen een excellente kredietwaardigheid en adequate risicobeheersing en een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering. De hoogste ratings van Moody’s en S&P in 2017 duiden op een sterke vermogenspositie, een solide risicobeheersing en op betrouwbaarheid en integriteit in de bedrijfsvoering. De strategische doelen zijn in 2017 gehaald.
    Daarnaast is het dividend per aandeel € 2,53 in 2017 (€ 1,64 in 2016) waarmee het rendementsdoel voor 2017 is behaald.

    Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?

    In 2018 staan trends als duurzaamheid, digitalisering, decentralisatie en desintermediatie onverminderd hoog op de agenda van de bank.
    Met ingang van 1 januari 2018 dient BNG Bank haar balans en resultatenrekening te rapporteren conform de nieuwe standaard voor financiële instrumenten (IFRS 9). De bank heeft de invoering van deze standaard afgerond en maakt in het halfjaarbericht 2018 de rapportageverschillen ten opzichte van de huidige standaard (IAS 39) volledig inzichtelijk.
    BNG Bank verwacht dat de omvang van nieuw verstrekte langlopende leningen in 2018 op ruim € 9 miljard uitkomt. Deze verwachting is in lijn met de omvang van nieuw verstrekte langlopende leningen in 2017.
    Het renteresultaat over 2018 komt naar verwachting uit binnen een bandbreedte van € 390 tot € 440 miljoen (€ 435 miljoen in 2017).
    Als gevolg van de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2018.​​

    Welke (Financiële) risico’s liepen we /
    wat zijn de toekomstige risico's?

    Het risicobeheer van BNG Bank is gericht op handhaving van het veilige risicoprofiel van de bank zoals dat tot uitdrukking komt in de uitstekende externe ratings. In 2017 is de hoogst haalbare risicorating behaald.
    Daarnaast bleef de BNG binnen haar zogenoemde Risk Appetite, die is vastgelegd in het Risk Appetite Statement 2017. Deze risicorapportage wordt ieder kwartaal opgesteld door Risk Management en wordt in 2018 doorontwikkeld.
    De bank hanteert een streng beveiligingsbeleid, interne richtlijnen en procedures om de veiligheid van de bedrijfsvoering te waarborgen en te voldoen aan relevante wet- en regelgeving. Naast de aanwezige procedurele en technische beveiligingsmaatregelen worden medewerkers
    getraind om het risicobewustzijn scherp te houden.
    Een belangrijk punt van aandacht is de beperking en beheersing van de beveiligingsrisico’s die een gevolg zijn van internetgerelateerde dreigingen.

    Financiën                               x € 1.000.000,-

    Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?

    31-12-2016
    Rekening

    31-12-2017
    Verwacht
    resultaat

    31-12-2018
    Begroting

    Reserves

    4.486

    4.953

    p.m.

    Voorzieningen

    0

    0

    p.m.

    Rekeningresultaat

    393

    369

    N.t.b.

  • Verbonden partijen

    NV Vitens

    NV Vitens

    Portefeuillehouder

    H. de Ronde

    De organisatie

    Juridische vorm

    Naamloze Vennootschap (NV)

    Vestigingsplaats

    Utrecht

    Samenstelling

    De aandelen van Vitens zijn voor 100% in handen van provincies en gemeenten. Het dagelijkse bestuur van het drinkwaterbedrijf is in handen van de verschillende raden en commissies.

    Jaar van deelname

    Historisch gegroeid vanuit WMG (Waterleiding Maatschappij Gelderland)

    Verplichte deelname

    Nee, maar aandelen zijn moeilijk verhandelbaar.

    Bestuur en andere overlegorganen

    Het aantal aandelen van Vitens bedraagt 5.777.247. De gemeente Buren bezit 24.035 aandelen. Dit is 0,416%.

    Ontwikkelingen

    Vitens investeert ook in 2017 weer in duurzaamheid.

    De taken

    Taken

    Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland. Ze voorzien de provincies Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht en een aantal gemeenten in Noord-Holland en Drenthe van betrouwbaar drinkwater.

    Doelen

    Door te investeren in duurzaamheid en innovatie zorgt Vitens ervoor dat ook in de toekomst de continuïteit van betrouwbaar drinkwater in goede handen is. Duurzame waterwinning is belangrijk voor Vitens.

    Indicatoren

    Geen indicatoren.

    Taakvelden

    Treasury

    Doelen, ontwikkelingen en verantwoording

    Zijn de doelen in 2017 behaald?

    Belangrijkste doelstelling  en hoogste prioriteit is een uitstekende waterkwaliteit vanwege de gezondheid, beleving en tevredenheid van onze klanten. De kwaliteit van ons water wordt gemeten met de Waterkwaliteitsindex (WKI). Hoe lager en dichter bij 0, hoe beter de kwaliteit. In 2017 was de WKI 0,017 en daarmee is de WKI-doelstelling 0,020 behaald.

    Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?

    Het continu leveren van topkwaliteit drinkwater tegen een lage prijs blijft altijd de kerntaak van Vitens. De komende jaren gaat Vitens programma’s in het kader van procesautomatisering afronden en extra aandacht besteden aan (cyber)security en datamanagement en -beheer.
    Daarnaast zet Vitens in de komende jaren verder in op bij- en herscholing van haar mensen. Maar werkgeluk staat ook hoog op de agenda.
    Klanttevredenheid staat al enkele jaren centraal bij Vitens. Dat is inmiddels een onderdeel van de dagelijkse operatie. De komende jaren wordt in aanvulling daarop gewerkt aan meer gemak voor de klant, onder meer door het aanbieden van gebruiksvriendelijke online tools waarmee de klant op een makkelijke en snelle manier, en wanneer het hem uitkomt, zelf al zijn waterzaken kan regelen.
    Daarnaast blijft Vitens focussen op innovatie om te komen tot een intelligente infrastructuur, waarmee proactief gestuurd kan worden op kwaliteit en kwantiteit van drinkwater. Om kraanwater van topkwaliteit te leveren, wordt er alles aan gedaan om onze grondwaterbronnen schoon te houden. Daarvoor moet de grond en alles erboven ook schoon zijn. Ingezet wordt dan ook in de komende jaren op samenwerkingen met waterschappen, landbouworganisaties en overheden die gericht zijn op een schone leefomgeving. Hiervoor ontwikkelt Vitens onder andere een innovatiecentrum gericht op een schone bodem.

    Welke (Financiële) risico’s liepen we /
    wat zijn de toekomstige risico's?

    Vitens is van mening dat het huidige risicoprofiel nog niet aansluit op (de scope van) het gewenste risicoprofiel. Daarbij zijn er de volgende toprisico's te onderkennen in 2017:
    1. Betrouwbare data: in 2017 en 2018 is het risico van betrouwbare data opnieuw een 'topbedrijfsrisico'. Hoewel er in 2017 diverse acties zijn doorgevoerd, zal pas na afronding van het project Datamanagement AM sprake kunnen zijn van een substantiële daling van dit bedrijfsrisico.
    2. Infrastructuur: rekening houdend met de getroffen maatregelen en verkregen inzichten in de opgave van vervangingsbeleid voor de ondergrondse infrastructuur (en de vertaling ervan in het investeringsprogramma) is Vitens van mening dat het 'topbedrijfsrisico' in 2017 verder is beheerst. Het risico wordt voor 2018 niet meer als 'topbedrijfsrisico' onderkend.
    3. Calamiteiten: Met de herijking van de calamiteitenorganisatie en de positieve klantwaardering voor de informatievoorziening rondom de calamiteiten is Vitens van mening dat het risico in 2017 verder is beheerst is. Voor 2018 is het risico daarom geen 'topbedrijfsrisico'.
    Naast deze drie risico's zijn onder andere nog te noemen: de beschikbaarheid van productiecapaciteit en productiebronnen en een efficiënte en slagvaardige bedrijfsvoering.
    In 2018 zullen de interne risicobeheersings- en controlesystemen voor de risicocategorieën ‘lange termijn waardecreatie’ en ‘operationeel’ worden ingericht in overeenstemming met de bepalingen zoals opgenomen in het Vitens-beleid.

    Financiën                                    x € 1.000,-

    Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?

    31-12-2016
    Rekening

    31-12-2017
    Verwacht
    resultaat

    31-12-2018
    Begroting

    Reserves

    489

    534

    p.m.

    Voorzieningen

    4

    5

    p.m.

    Rekeningresultaat

    49

    48

    N.t.b.

Zoeken