Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Buren
Jaarverslag 2017
    • Aanbiedingsbrief
    • Algemene beschouwingen
    • Financiële beschouwingen
    • Wat is een thema?
    • Ontgroening en Vergrijzing
    • Versterking Eigen Kracht
    • Duurzaamheid
    • Inwonerszaken
    • Ruimte
    • Bedrijfsvoering
  • Taakvelden
    • Lokale Heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
    • Balans per 31-12-2017
    • Toelichting op de balans
    • Overzicht van baten en lasten
    • Overzicht van incidentele baten en lasten
    • Verschillenanalyse baten en lasten
    • Verschillenanalyse financiële rechtmatigheid
    • Verschillenanalyse investeringen
    • Wet Normering Topinkomens
    • Overzicht overhead
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Verantwoording specifieke uitkeringen
    • Verklaring over de in de jaarstukken opgenomen jaarrekening 2017
    • Controle verklaring rechtmatigheid
    • Controle verklaring conform Ensia
    • Overheveling budgetten naar 2018
    • Resultaatbestemming 2017
  • Home
  • Paragrafen
  • Lokale Heffingen

Lokale Heffingen

  • Begroting 2017
  • Lokale Heffingen

    Inleiding, ontwikkelingen en risico's

    Inleiding
    In deze paragraaf geven we inzicht in de ontwikkeling van onroerende zaakbelasting (OZB), riool- en afvalstoffenheffing, precario-, honden- en toeristenbelasting en leges. Ook geven we inzicht in de opbouw van de kostendekkende tarieven.

    Het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) schrijft vanaf 2017 voor dat de paragraaf Lokale heffingen informatie bevat over de opbouw van de verschillende tarieven. In de alinea Leges en kostentoerekening vindt u hierover meer informatie, met name specifiek over de toerekening van de overhead. In 2017 nemen we de werkwijze waar de raad zijn voorkeur aan geeft, op in de financiële verordening.

    Ontwikkelingen
    De precariobelasting op nutswerken is per 2017 afgeschaft. Tot en met 2021 geldt een overgangsregeling voor gemeenten die in 2016 deze belasting hebben geheven. Het tarief van de precariobelasting mag echter vanaf 2016 niet meer worden verhoogd. Bij de andere belastingen en leges is geen sprake van ontwikkelingen.   

    Risico's

    In 2016 en 2018 wees de Hoge Raad twee arresten over de toepassing van het woningbegrip in artikel 220a Gemeentewet af. De Hoge Raad oordeelde dat recreatiewoningen op een recreatieterrein voor de Gemeentewet als woning worden aangemerkt. Uitwerking van deze arresten kan leiden tot een lagere belastingopbrengst.

  • Lokale Heffingen

    De gemeentelijke belastingen en rechten

    Uitleg belastingen en rechten
    Volgens de Gemeentewet kan de gemeente belastingen en rechten heffen. Er bestaat een verschil tussen belastingen en rechten. Bij een belasting mag de gemeente het tarief en de opbrengst zelf bepalen. De onroerende zaakbelasting (OZB) is in Buren de belangrijkste lokale belasting. Daarnaast heeft Buren toeristenbelasting, hondenbelasting, rioolheffing en (via Avri) de afvalstoffenheffing.

    De gemeente heft ook precariobelasting op kabels en leidingen die in gemeentegrond liggen. Deze belasting wordt door de netbeheerder betaald. Burgers krijgen hier geen aanslag voor van de gemeente.

    Bij de zogenaamde rechten is de gemeente niet helemaal vrij in het bepalen van het tarief. Het tarief van een recht mag maximaal kostendekkend zijn. Tegenover de betaling van rechten staan rechtstreekse diensten. Er mag dus niet bewust winst op worden gemaakt. De kostendekking wordt beoordeeld op basis van de begrote inkomsten en uitgaven. Wij kennen begrafenisrechten en de leges voor bijvoorbeeld paspoorten, rijbewijzen en vergunningen.

  • Lokale Heffingen

    Inkomsten belastingen en rechten

    Inkomsten belastingen en rechten

    Grafisch ziet de opbrengst van de belastingen en rechten over de periode 2012-2017 er als volgt uit:

  • Lokale Heffingen

    Tarievenbeleid

    Tarievenbeleid

    Wij hanteren in onze gemeente het uitgangspunt dat de belastingdruk zo laag mogelijk moet zijn. Op het moment dat er extra geld nodig is, verhogen we niet automatisch de belastingen. We proberen eerst op de uitgaven te korten. Per onderdeel ziet het beleid er als volgt uit:

    OZB
    De totale geraamde opbrengst in 2017 stijgt met € 0,3 miljoen. Deze stijging wordt veroorzaakt door:

    • inflatiecorrectie van +0,9%
    • toename volume door nieuwbouw
    • verhoging van 2% uit het collegevoorstel Dekkingsbehoefte 2016 en 2017

    De daadwerkelijke realisatie van de OZB-opbrengst laat in 2017 een toename zien ten opzichte van de raming. De oorzaak ligt met name in de omvang van de verminderingen naar aanleiding van bezwaren.

    Toeristenbelasting

    Het tarief van 2017 is vrijwel gelijk gebleven aan dat van 2016. Het tarief bedraagt € 1,22 per persoon, per overnachting.

    Hondenbelasting

    De tariefopbouw van de hondenbelasting is eenvoudig. De hondenbezitter betaalt een vast bedrag per hond, per jaar. Voor een kennel wordt de enige uitzondering gemaakt. Degene die een beroep doet op een kennelregistratie wordt voor een vast bedrag aangeslagen, onafhankelijk van het aantal honden dat aanwezig is. Bij het opstellen van de Kadernota 2017 is als uitgangspunt genomen dat het tarief ten opzichte van 2016 stijgt met de inflatiecorrectie uit de meicirculaire (0,9%). Het tarief voor 2017 komt daarmee op € 63,75  per hond en voor een kennel € 349,05.

    Precariobelasting
    Het tarief voor precariobelasting op kabels en leidingen is een bedrag per strekkende meter kabel of leiding. Het tarief voor 2017 is gelijk gebleven ten opzichte van 2016. Het tarief bedraagt € 5,-.

    Wettelijk gezien mag er precariobelasting worden opgelegd voor kabels en leidingen van gas, water en elektriciteit. Contractueel is echter vastgesteld dat er geen belasting op water en elektriciteit mag worden opgelegd. Dit is de reden dat de gemeente Buren alleen precariobelasting oplegt voor gasleidingen. Deze belasting vervalt op 1 januari 2022. Dit is korter dan het eerdere wetsvoorstel waarin werd gesproken over een termijn van 10 jaar.
    Wettelijk is bepaald dat er geen precariobelasting mag worden geheven voor leidingen van telecommunicatie. Deze categorie kunnen we dus ook niet aanslaan, omdat deze is vrijgesteld.

    Rioolheffing

    Het tarief van de rioolheffing komt voort uit de dekking van het gemeentelijk rioleringsplan. Voor 2017 kon volstaan worden met het handhaven van het tarief. De tariefdifferentiatie tussen woningen (1 x tarief) en niet-woningen (2 x tarief) blijft hier van toepassing. Voor 2017 gelden tarieven van
    € 217,- en € 434,- voor een woning, respectievelijk een niet-woning.

    Onderhoudsrecht graven

    In het vastgestelde Beleidsplan gemeentelijke begraafplaatsen is vastgelegd dat het beheer van begraafplaatsen kostendekkend moet zijn. In 2017 bedroeg het tarief € 123,-. Door een verplichte afkoopsom bij nieuwe uitgegeven graven loopt de opbrengst jaarlijks onderhoudsrecht terug.

    Tabel: Ontwikkeling tarieven en inkomsten

    2016
    (realisatie)

    2017 (realisatie)

    2018 (raming)

    % stijging / daling 2017
    t.o.v. 2016

    Tarief OZB-woningen (%)

    0,1257

    0,1320

    0,1304

    +5,0

    Totaal WOZ-waarde van woningen x 1.000

    2.803.322

    2.852.515

    2.909.865

    Inkomsten OZB-woningen (€) x 1.000

    3.515

    3.794

    3.830

    Tarief OZB niet-woningen eigendom (%)
    Tarief OZB niet-woningen gebruik (%)

    0,2256
    0,1894

    0,2460
    0,1926

    0,2385
    0,1832

    +9,4
    +1,7

    Totaal WOZ-waarde niet-woningen x 1.000

    434.324

    441.568

    444.430

    Inkomsten OZB niet-woningen (€) x 1.000

    1.616

    1.742

    1.713

    Tarief toeristenbelasting (€)

    1,21

    1,22

    1,23

    +0,9

    Aantal losse overnachtingen

    52.500

    52.500

    52.500

    Aantal vaste standplaatsen
    (niet in gebruik door inwoners van Buren)

    1.200

    1.200

    1.200

    Inkomsten  toeristenbelasting (€) x 1.000

    198

    209

    188

    Tarief hondenbelasting (per hond)

    63,20

    63,75

    64,65

    +0,9

    Tarief hondenbelasting (kennel)

    345,95

    349,05

    353,95

    Aantal geregistreerde honden

    ca. 3.300

    ca. 3.100

    ca. 3.300

    Aantal geregistreerde kennels

    12

    12

    12

    Inkomsten hondenbelasting (€) x 1.000

    208

    202

    208

    Tarief precariobelasting (€)

    5,00

    5,00

    5,00

    0,0

    Aantal strekkende meter kabels/leidingen

    239.285

    239.500

    239.500

    Inkomsten precariobelasting (€) x 1.000

    1.204

    1.197

    1.197

    Tarief rioolheffing woningen (€)

    217,00

    217,00

    217,00

    0,0

    Tarief rioolheffing niet-woningen (€)

    434,00

    434,00

    434,00

    Aantal woningen met rioolaansluiting

    10.165

    10.200

    10.273

    Aantal niet-woningen met rioolaansluiting

    790

    800

    796

    Inkomsten rioolheffing (€) x 1.000

    2.560

    2.573

    2.561

    Tarief onderhoudsrecht graven (€)

    120,50

    123,00

    123,00

    +2,1

    Aantal graven met jaarlijks onderhoudsrecht

    746

    691

    675

    Inkomsten onderhoudsrecht graven (€) x 1.000

    82

    86

    81

    Totaal inkomsten
    Belastingen en rechten (€) x 1.000

    9.384

    9.776

    9.778

  • Lokale Heffingen

    Leges

    Leges

    In de regel worden de leges jaarlijks met het inflatiepercentage verhoogd. Het uitgangspunt is dat wij werken met kostendekkende tarieven. Enige jaren geleden is een doelmatigheidsonderzoek op kostentoerekening en kostendekkendheid uitgevoerd. De naar aanleiding hiervan verfijnde systematiek voor het toerekenen van kosten wordt nog actueel geacht.

    In bovenstaande staafdiagrammen ziet u de begrote opbrengst en de werkelijke opbrengst. Hierbij geldt: bedragen x € 1.000.

  • Lokale Heffingen

    Belastingdruk

    Belastingdruk

    Lokale belastingdruk is de optelsom van de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Gebaseerd op de tarieven van 2017 ziet de belastingdruk in de gemeente Buren in vergelijk met de regio er als volgt uit:

    Ontwikkeling belastingdruk gemeente
    https://ftgelderland.databank.nl/dashboard/Belastingen

    Vergelijken belastingdruk
    Waarstaatjegemeente - belastingdruk

    Concluderend kan worden gesteld dat de belastingdruk in 2017 in Buren gemiddeld is ten opzichte van de regiogemeenten.

  • Lokale Heffingen

    Kwijtscheldingsbeleid

    Kwijtscheldingsbeleid

    Voor mensen met een (heel) laag inkomen is gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de aanslag OZB mogelijk. Dit is het geval wanneer aan de voorwaarden voor kwijtschelding van de Invorderingswet is voldaan. Daarbij kijken we naar de bezittingen van de burger. Verzoeken om kwijtschelding worden jaarlijks ingediend en beoordeeld. Kwijtschelding is alleen mogelijk voor de aanslag OZB.

    2016

    2017

    2018
    (raming)

    Kwijtscheldingsverzoeken

    9

    10

    10

  • Lokale Heffingen

    Waardering Wet WOZ

    Waardering Wet WOZ

    De Waarderingskamer ziet toe op de kwaliteit en tijdigheid van de taxatiewerkzaamheden. De Waarderingskamer gaf goedkeuring aan de uitgevoerde werkzaamheden. Voor de uitvoeringskosten van de Wet WOZ ontvangt de gemeente een vergoeding van de afnemers (belastingdienst en waterschap). De vergoeding is opgenomen in de berekening van de algemene uitkering.

  • Lokale Heffingen

    Bezwaar en beroep

    Bezwaar en beroep WOZ

    Naar aanleiding van de aanslagen gemeentelijke belastingen ontvangt de gemeente bezwaarschriften en kwijtscheldingsverzoeken. Als een burger het niet eens is met de uitspraak op het bezwaarschrift, kan hij beroep aantekenen bij de rechtbank of hoger beroep bij het gerechtshof.
    Huurders van woningen betalen geen OZB, maar vanaf 2016 ontvangen huurders wél een eigen WOZ-beschikking waar ze bezwaar tegen kunnen maken. Dit kan ertoe leiden dat er meer bezwaren worden ingediend.

    Tabel: Aantallen bezwaar en beroep

    2016

    2017

    2018
    (raming)

    Bezwaarschriften WOZ

    216

    181

    185

    Beroepsschriften

    5

    6

    5

    Hoger beroepsschrift

    0

    0

    0

Zoeken